YENİ ULAŞIM PROJELERİ ORTAYA ÇIKIYOR

YENİ ULAŞIM PROJELERİ ORTAYA ÇIKIYOR

Şehirleşme çalışmalarının hız kazandığı Türkiye’de son yıllarda uçaktan trene, havaraydan teleferiğe, metrobüse kadar yeni ulaşım projeleri öne çıkmaya başladı.

Türkiye son yıllarda şehircilik alanında attığı adımlara paralel olarak ulaşım projeleri de geliştiriyor. Bu projelerin bir kısmı kent içinde seyahati kolaylaştırırken bir kısmı da şehirlerarası ulaşımı kolaylaştırmaları ile öne çıkıyor.

Türkiye’de son yıllarda hızlı trenden Yüksek Hızlı Trene, metrodan havaraya kadar yeni ulaşım projeleri birbiri ardına hayata geçmeye başladı. Günlük 1,5 milyon kişiyi taşıması öngörülen Marmaray projesi de Türkiye’nin ve dünyanın öne çıkan tüp geçit projelerinden biri oldu. Köprü, tüp geçit, metro gibi projelerin yanı sıra Türkiye’nin dört bir yanında otoyol projeleri de hayat buluyor. Bu projeler birbirleriyle entegre edilerek Türkiye içinde birçok kentin birbirine bağlanmaları sağlanmış ve kentler arasındaki ulaşım kolaylaşmış olacak.

İLKLERİN KÖPRÜSÜ

Örneğin Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında yer alan İstanbul Boğazı üzerinde yapılan 3. Boğaz Köprüsü, taşımacılığın ve ticaretin geleceği olarak görülüyor. 1973 yılında faaliyete geçen Boğaziçi Köprüsü ve 1988 yılında tamamlanan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden sonra İstanbul Boğazı’na yapılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü), ilklerin köprüsü olarak adlandırılıyor. 3. Boğaz Köprüsü üzerinden 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı seviyede geçecek. Görünümü ve teknik özellikleriyle dünyanın sayılı köprüleri arasında yer alacak olan köprü şu ilkleri barındırıyor: 59 metrelik genişliği ile dünyanın en geniş, bin 408 metrelik ana açıklığı ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprü 322 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olması ile de dünyada fark yaratacak.

EN UZUN ASMA KÖPRÜ

Türkiye’nin son yıllardaki en büyük kamu projelerinden biri olan, İstanbul-İzmir otoyolu projesi kapsamında inşa edilen Körfez Geçiş köprüsü önümüzdeki yılsonlarında devreye alınacak. İstanbul-İzmir otoyolu projesi kapsamında inşa edilen Körfez Geçiş Köprüsü, İstanbul İzmir arasındaki mesafeyi 3.5 saate indirecek. Körfez Geçiş Köprüsü’yle birlikte feribotla yaklaşık 70 dakikayı bulan körfez geçişi ise 6 dakikaya inecek. Köprü üç gidiş, üç dönüş ve bir yaya olmak üzere 7 şeritli olacak. Proje, 384 kilometre otoyol ve 43 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 427 km uzunluğa göre projelendirildi.

İSTANBUL’A HAVARAY GELİYOR

İstanbul’da metrobüs, metro, tramvay ve teleferikten sonra ulaşım yatırımlarına son dönemde havaray projesi de (havada giden tramvay) eklendi. Kısa mesafe olarak 10 ayrı hatta düşünülen sistem, mevcut trafiği ve yolları etkilemeden havadan sefer yapacak. Avrupa ülkelerinin yanı sıra Japonya ve Çin’in gözde ulaşım araçlarından biri olan havaray önümüzdeki dönemde İstanbulluları da taşıyacak. Raylı sistemi havaya taşıyarak alternatif bir yol ortaya çıkartan İstanbul havaray projesinin hangi semtlerden geçeceği de büyük oranda belirlendi. Havaray hatlardan dördü Anadolu Yakası’nda bulunurken, dördü de Avrupa Yakası’nda yapılacak. Sütunlar üzerinde hareket edecek olan havaray, mevcut trafiği ve yolları da etkilemeyecek.

Havaray ile İstanbul’un trafiğinin büyük ölçüde rahatlaması bekleniyor. Planlanan 47.8 kilometrelik 10 ayrı havaray hattında günde 200 bin yolcu taşınabilecek. Avrupa ülkelerinin yanı sıra Japonya ve Çin’de de gözde toplu taşıma sistemi olarak kullanılan havarayla, günde 40-50 bin yolcu taşınabiliyor. Yüksek kapasiteli olanlar günde 200 bin yolcu kapasitesine ulaşabiliyor. Sistemin duraklar arası yolculuk süresi ise 2 dakika olacak.

METROBÜS HATTI UZADI

Avcılar-Zincirlikuyu arasını 38 dakikaya indiren metrobüs hattı devreye alınırken metrobüs hatları da çoğalıyor. Avcılar-Topkapı ve Topkapı-Zincirlikuyu hattının ardından, Zincirlikuyu-Söğütlüçeşme arasındaki 3’üncü hattı da hizmet vermeye başladı. Hizmete alınan 19 kilometrelik Avcılar-Topkapı hattından sonra, Topkapı-Zincirlikuyu arasındaki 10.5 kilometrelik ikinci tamamlanmıştı. Avcılar-Beylikdüzü güzergâhı ile Harem-Kozyatağı güzergâhının her biri yaklaşık 10 km uzunluğunda.

17 İL BİRBİRİNE BAĞLANACAK

Türkiye’nin son yılarda hayata geçirdiği en büyük ulaşım projelerinden biri olan Yüksek Hızlı Tren projesi ile, Bilecik- Bursa, Ankara-İzmir, Ankara-Sivas yüksek hızlı demiryolu ve  Konya-Karaman, Sivas-Erzincan hızlı demiryolu hatlarıyla birbirine bağlanacak. Yapımına başlanan projeyle, kısa vadede ülke  nüfusunun yarısına yakınının yaşadığı 17 il yüksek hızlı trenle birbirine bağlanacak. Türkiye Yüksek Hızlı Trenle (YHT) 2009 yılında tanışırken, Türkiye’nin ikinci YHT hattı ise 2011’de hizmet vermeye başladı. Eskişehir-Konya YHT hattı ise 23 Mart 2013’te hizmete girerken, toplam taşınan yolcu sayısı 15 milyonu aştı.

Tamamlanan ve yapımı devam eden yüksek hızlı ve hızlı demiryolu  projeleriyle kentler  arasında günü birlik seyahatler yapılabilirken kentler birbirlerinin banliyösü haline gelecek.

Ankara-Sivas arasındaki 405 kilometrelik mesafede demiryoluyla seyahat süresini 10 saatten 2 saate, İstanbul-Sivas arasını 5 saate indiren Ankara-Sivas YHT projesi de devam ediyor.

ANADOLU İSTANBUL’A BAĞLANIYOR

Bursa-Ankara ve Bursa-İstanbul arasındaki seyahati 2 saat 15 dakikaya  düşürecek 105 kilometrelik Bursa-Bilecik-Ankara Hızlı Demiryolu Projesi kapsamında ise hattın 75 kilometrelik Bursa-Yenişehir kesiminin çalışmaları yürütülürken, 30 kilometrelik Yenişehir-Bilecik kesiminin inşasına da başlanacak. Türkiye’nin en büyük üç kentinden ikisini buluşturacak 624 kilometrelik Ankara-İzmir YHT Projesi ise üç kesim halinde projelendirildi. Eşme-Salihli, Salihli-Manisa, Manisa- İzmir (Menemen) kesiminin tamamlanmasıyla Ankara-İzmir arası 14 saatten 3,5 saatte inecek. Yüksek Hızlı Tren projelerinin yanı sıra hızlı tren projeleri de tüm  hızla sürüyor. Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Projesinin ilk etabının yapım  ihalesi gerçekleştirildi. Konya-Karaman-Ulukışla-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren projesinde, Konya-Karaman ve Adana-Gaziantep arasında çalışmalar devam ediyor.

ÇEVREYE DOST MEVLANA TRAMVAYLARI