Ulaştırmada 757.2 Milyar Liralık Yatırım

Ulaştırmada 757.2 Milyar Liralık Yatırım

Bakan Turhan, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2020 yılı bütçesinin görüşüldüğü TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda sunum yaptı.

Bakan Turhan, ulaştırma altyapısı ve bilgi iletişim sektörünün, dünyanın nabzı olduğunu dile getirerek, başlatılan yerli ve milli üretim hamlelerinin, ulaşım ve iletişim altyapı çalışmalarının en önemli meyveleri olduğuna dikkat çekti. Turhan, bakanlığın ulaştırma ve haberleşme alanında çok büyük ve önemli projeleri, 2003’ten bu yana 757,2 milyar lira yatırım yaparak hayata geçirdiğini belirtti. Yatırım harcamalarında yüzde 62’lik payla karayolunun birinci sırada yer aldığını ifade eden Turhan, yatırımların daha hızlı tamamlanarak vatandaşların hizmetine sunulabilmesinin önemine işaret etti. Turhan, 198,5 milyar liralık kamu-özel iş birliği (KÖİ) projesini başlattıklarını bildirerek, söz konusu yatırımların yüzde 77’sinin tamamlandığını, yapımı devam eden KÖİ projeleriyle 45,5 milyar liralık daha yatırımın ülkeye kazandırılacağını kaydetti.

KARAYOLU ULAŞIMININ KALİTESİNİ ARTTIRMAK İÇİN ÇALIŞIYORUZ”

Turhan, 2003’te 6 bin 101 kilometre olan bölünmüş yol ağını, 27 bin 123 kilometreye çıkardıklarını belirterek, “Böylece trafik güvenliğini arttırarak kazalardaki ölüm oranını düşürdük, taşıt işletme giderlerinde tasarruf sağladık, seyahat konforunu arttırdık, süresini kısalttık, ortalama hız 88 kilometreye çıktı. Trafik akışının yoğunlaştığı doğu-batı koridorlarının yüzde 90’ını ve kuzey-güney koridorlarının da yüzde 86’sını tamamlayarak yol standartlarını yükselttik.” ifadelerini kullandı. Son 17 yılda tünel uzunluğunu 9 kat, köprü ve viyadük uzunluğunu ise 2 kat arttırdıklarını bildiren Turhan, karayolu ulaşımının kalitesini arttırmak için yol iyileştirme çalışmalarını sürdürdüklerini söyledi.

“AVRASYA TÜNELİ’NDEN ARAÇ GEÇİŞİ 48 MİLYONU GEÇTİ”

Kamu Özel İş birliği projesi olan Avrasya Tüneli’nin, Marmaray’dan sonra İstanbul Boğazı’na deniz altında yapılan ikinci geçiş olduğunu ifade eden Turhan, tünelle Kazlıçeşme-Göztepe arası seyahat süresinin 100 dakikadan 15 dakikaya indiğini anımsattı. Projeyle sağlanan yakıt ve zaman tasarrufu yanında çevreyi korumasının etkisiyle ülkenin prestij projelerinden birisi olduğunu anlatan Turhan, “Açıldığı günden bugüne 48 milyonu aşan geçişin yapıldığı Avrasya Tüneli, Türkiye’ye 2,5 milyar lira katkı sağladı.” değerlendirmesinde bulundu. Turhan, kıtaları bağlayan bir diğer projenin ise Yavuz Sultan Selim Köprüsü olduğunu ifade ederek, ” Yatırımlarımız insanlarımızın hayatını kolaylaştırmanın yanında girişimcilerin tercihlerini de etkiliyor. Bunun en somut örneklerini yakın zamanda yaşadık.” dedi. Ülkenin en stratejik mega projesi olan Kanal İstanbul’u hayata geçirmek için de çalıştıklarını belirten Turhan, “Kanal İstanbul Projesi dünya tarafından yakından takip ediliyor. Teknik çalışmaları tamamladık. ÇED çalışmalarında son aşamaya geldik. 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planının kesinleşmesini müteakip ihalesine çıkacağız.” dedi.

“2020 YILI İÇİNDE YENİ ALINAN YHT SETLERİYLE VERİMLİ İŞLETME MODELİ HAZIRLAYACAĞIZ”

Bakan Turhan, son 17 yılda demiryollarına toplam 137,5 milyar lira yatırım yaptıklarını bildirdi.

Demiryolu yatırımları hakkında bilgi veren Turhan, 2009’dan itibaren Yüksek Hızlı Tren (YHT) işletmeciliğine başladıklarını, yeni hat yapımının yanı sıra mevcut konvansiyonel hatları yenilediklerini anlattı.Turhan, “2020 yılı içinde yeni alınan YHT setleriyle verimli işletme modeli hazırlayarak, öncelikli olarak Ankara-İstanbul hattında ekspres seferlerle seyahat süresini yarım saat kısaltacağız.” dedi. Turhan, ana hatlardaki yenilemeyle yük taşımacılığında da artış olduğuna dikkati çekerek, 2017’de 28,5 milyon ton olan yük taşımasının, bu yılın sonunda 32,6 milyon tona ulaşmasını beklediklerini kaydetti.

“9 RAYLI SİSTEM PROJESİYLE EKONOMİYE 15,5 MİLYAR LİRA KATKI SAĞLANDI”

Bakanlık tarafından üstlenilen kent içi raylı sistemlerin uzunluğunun 802 kilometre olduğunu belirten Turhan, bunun 314 kilometresinde hizmet verildiğini, 180 kilometresinde ise yapım çalışmalarının sürdüğünü söyledi. Bakanlığın 5 ilde gerçekleştirdiği 9 raylı sistem projesiyle Türkiye ekonomisine 15,5 milyar lira katkı sağladığını dile getiren Turhan, “Bu projelerde 1 milyar 440 milyon yolcu taşındı. Günlük 285 seferle ortalama 373 bin kişinin seyahat ettiği Gebze-Halkalı banliyö tren hattının hizmete alınmasıyla yolda geçen süre 185 dakikadan 115 dakikaya indi. Bazı günler 500 bini geçtiğimiz bu hatta hedefimiz 700 bin yolcu taşımak. İstanbul’un kent içi raylı sistem şebekesinin önemli bir kısmını bakanlığımız üstlendi. 81,4 kilometrelik kısmını işletmeye açtık. 85,3 kilometrenin yapımına devam ediyoruz. 44,4 kilometrenin ise proje ve ihale sürecindeyiz.” değerlendirmesinde bulundu.

“HAVACILIKTAKİ GELİŞME GÖSTERGELERE DE YANSIDI”

Havacılığa yapılan yatırımlar ve düzenlemeler sayesinde Türkiye’nin, dünya ortalamasının üzerinde büyüme performansı gösterdiğini anlatan Turhan, havacılıktaki gelişmenin göstergelere de yansıdığını, havalimanı sayısını 2, toplam yolcu sayısını 6, uçak sayısını 3, kargo kapasitesini 7, sektör cirosunu 12, istihdamı ise 3 katı aşan şekilde arttırdıklarını vurguladı. Ülkenin en stratejik mega projesi olan Kanal İstanbul’u hayata geçirmek için de çalıştıklarını belirten Turhan, şöyle devam etti: “İstanbul Boğazı’nda tehlikeli madde taşıyan gemilerin oluşturduğu risk giderek artıyor. Yıllık ortalama geçen gemi sayısı 44 bin. İstanbul Boğazı’nın tarihsel dokusunun yanında, seyir, can, mal ve çevre emniyeti için planladığımız Kanal İstanbul Projesi dünya tarafından yakından takip ediliyor. Teknik çalışmaları tamamladık. ÇED çalışmalarında son aşamaya geldik. 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planının kesinleşmesini müteakip ihalesine çıkacağız.”

“5G’NİN İLK UYGULAMASINI İSTANBUL HAVALİMANI’NDA YAPACAĞIZ”

Turhan, en ileri teknolojileri vatandaşlara sunabilmek için çalışmalara devam ettiklerini belirterek, 4,5G’den sonra hedefin 5G ve ötesi teknolojiler olduğunun altını çizdi. Bu alanda yapılan çalışmalar hakkında da bilgi veren Turhan, “5G’nin ilk uygulamasını İstanbul Havalimanı’nda yapacağız. Bu sayede işletmecilerimiz ileriye yönelik 5G operasyonlarını test etme şansına sahip olacaklar.” dedi.

Turhan, Türksat’ın yapılan yatırımlarla Asya, Avrupa ve Afrika’da 118 ülkede yaşayan 3 milyar insana ulaşan uydu kapasitesine eriştiğini dile getiren Turhan, böylece uydu haberleşme hizmetlerinin dışa bağımlı olmadan, kesintisiz ve güvenli bir şekilde sağlandığını kaydetti. Uydu haberleşme kapasitesinin geliştirilmesi kapsamında üretimi devam eden Türksat 5A’nın 2020, 5B’nin 2021’de uzaya fırlatılmasını ve hizmete alınmasını hedeflediklerini belirten Turhan, “Böylece dünyada sadece 5 ülkenin Türkiye, İsveç, Fransa, Japonya, İsrail’in kullanım hakkına sahip olduğu yeni Ku frekans bant aralığında da hizmet sunacağız.” diye konuştu.Turhan, Türkiye’nin en büyük Ar-Ge projesi Yerli Haberleşme Uydusu Türksat 6A’nın da 2022’de hizmet vermeye başlayacağını bildirdi. Bakanlığın, SHGM, KGM ve BTK 2020 yılı toplam bütçe ödeneği 36 milyar 232 milyon 336 bin lira olarak öngörüldüğünü ifade eden Turhan, geçen seneye oranla yaklaşık yüzde 19’luk artış olduğunu, bakanlığın 2020 bütçesinin de 2019’a göre yaklaşık yüzde 4 arttığını söyledi.