Ulaşımda Engeller Kaldırılıyor

Ulaşımda Engeller Kaldırılıyor

Havacılıkta “Engelsiz Havalimanı Projesi” ve denizcilikte “Engelsiz Denizler Projesi” yürütülüyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı M. Cahit Turhan, Bakanlığın engellilerin yaşamlarını kolaylaştırmak amacıyla yürüttükleri çalışmaları anlattı. Gar ve istasyon binalarının engellilere uygun hale getirilmesi için platform, rampa, özel gişeler ve engelli yardım noktaları yapıldığını ifade eden Turhan, Marmaray ve Yüksek Hızlı Trenlerde (YHT) engellilere uygun tasarımların hayata geçirildiğini söyledi. Turhan, akıllı telefon veya kameralı bilgisayarı olan işitme engellilerin, TCDD Taşımacılık A.Ş.’nin internet sitesinde bulunan çağrı merkezi aracılığı ile hizmet alabildiklerini bildirdi. Engellilik oranı %40 ve üzeri olan yolcunun sadece kendisi, engellilik oranı %50 ve üzerinde olan ağır engelli yolcunun kendisi ve refakatçisiyle ücretsiz olarak seyahat edebildiğine dikkat çeken Turhan, geçen yıl YHT ve ana hat bölgesel trenlerde 1,1 milyon engelli yolcunun seyahat ettiğini açıkladı. Bakan Turhan, havacılıkta “Engelsiz Havalimanı Projesi” ve denizcilikte “Engelsiz Denizler Projesi”nin yürütüldüğü bilgisini verdi.

“PTTMATİKLER GÖRME ENGELLİLERİN KULLANIMINA UYGUN”

PTT A.Ş. tarafından müşterilerin hizmetine sunulan PttMatiklerin klavyelerinde görme engellilerin kullanımına uygun tuş takımı bulunduğuna işaret eden Turhan, PttMatiklerin bir kısmında para yatırma, para çekme ve makbuz alma üniteleri üzerinde görme engellilerin kullanımı için Braille alfabesiyle ünite adı yazıldığını anlattı. Ayrıca 2016’da alımı yapılan 900 PttMatikten bazılarının ortopedik engellilerin kullanımına uygun olarak kurulduğunu ifade eden Turhan, “Bununla birlikte yeni alınan ATM’lere görme engellilere uygun ilave klavye takılması çalışmalarına başlandı. Bunlardan bir kısmının montajı tamamlandı. PttMatiklerde, yönetmeliklere uygun şekilde kulaklık girişi olan ATM ekranlarının karararak görme engellilerin sesli işlem yapması amacıyla başlatılan çalışma tamamlandı. Söz konusu çalışmayı yaygınlaştırma aşamasına geçtik. Bu yılsonuna kadar çalışmanın tamamlanması planlanıyor.” dedi.

 “E-DEVLET’TE ENGELLER KALKACAK”

Kullanıcı sayısı 42 milyonu geçen e-Devlet Kapısı’nda verilen hizmetlerin her geçen gün arttığını hatırlatan Bakan Turhan, “Bilişim okuryazarlığı olmayan veya engelli vatandaşlarımıza da ülke çapında kamu hizmetini elektronik ortamda sunmayı amaçlıyoruz.” şeklinde konuştu. Turhan, e-Devlet Kapısı’nın toplumun tüm fertleri tarafından kolay kullanılabilmesi için erişim standartlarına uygun bir şekilde tasarım yaptıklarını belirterek, tüm sayfalar ve interaktif içeriklerin engelli kullanıcılar göz önüne alınarak oluşturulduğunu bildirdi. Başta Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı olmak üzere çeşitli kurumların engelli vatandaşların iş ve işlemlerini ilgilendiren hizmetlerin e-Devlet Kapısı’na entegre edildiğini vurgulayan Turhan, bu hizmetler sayesinde engelli vatandaşların kurumlara gitme gerekliliğinin ortadan kalktığını söyledi. Turhan, son dönemde açılan elektrik, doğalgaz ve telekomünikasyonla ilgili abonelik işlemlerine ait önemli hizmetlerin de e-Devlet Kapısı aracılığıyla ulaşılabilir olmasının engelli vatandaşların hizmetlere erişimlerini kolaylaştırdığına dikkat çekerek, “Engelsiz Çağrı Merkezi Projesi ile dezavantajlı vatandaşlarımız, işaret dili bilen e-Devlet Çağrı Merkezi çalışanlarıyla görüntülü olarak görüşme imkânına kavuştu.” dedi.