UDHB MÜSTEŞARI SUAT HAYRİ AKA: TEKNOLOJİ VAZGEÇİLMEZ HALE GELİYOR

“HAVADA KARADA DENİZDE OLUŞABİLECEK YÜZLERCE OLAYIN TÜM SORUMLULUĞUNU HER AN OMUZLARIMIZDA HİSSEDİYORUZ. BU YÜZDEN HER ANIMIZ ÇOK KIYMETLİ VE TÜM GAYRETLERİMİZ BU AĞIR GÖREVİ LAYIKIYLA YERİNE GETİRMEK İÇİNDİR.”

Türkiye, özellikle son 14 yılda ulaştırma ve iletişim alanında önemli projelere imza attı. Art arda gelen İstanbul Yeni Hava limanı, Marmaray, Yüksek Hızlı Tren, Yavuz Sultan Selim ve Osman Gazi Köprüsü gibi mega projelere  dünyanın dikkati Türkiye üzerinde yoğunlaştı. AK Parti hükümetleri dönemindeki bu başarı da katkısı olan isimlerdin biri de Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarı Suat Hayri Aka… Aka ile bir yandan tamamlanan ve devam eden projeleri, bir yandan da teknolojik gelişmelerin hayatındaki yerini konuştuk.

Teknoloji ile donatılmış bir yaşam mı, doğa içinde teknolojiden yalıtılmış bir yaşam mı tercih edersiniz?
Bir denge içinde her ikisinden de yararlanmak lazım. Birinden birine yapışık kalmak birçok şeyi ıskalamak anlamına gelir. Teknoloji giderek daha vazgeçilmez hale geliyor ama doğal hayat da çok değerli. Doğa içinde olabilmek için doğanın korunması lazım. Bu da büyük bir sorumluluk ve görev. Ben Bakanlığımız görev alanına giren konularda doğanın korunmasına, denizlerin temiz tutulmasına vb konularda yapılan çalışmalara tavizsiz bir şekilde destek olmaya çalışıyorum.

60 saniyede sosyal medya
Ama teknolojiden de vazgeçme şansımız yok artık. Bu sorunuza son 60 Saniyede sosyal medyada; Yaklaşık 3,5 Milyon Facebook paylaşımı, yaklaşık 4 milyon Google araması, yaklaşık 70 bin Instagram fotoğraf paylaşımı, yaklaşık 450 bin Tweet, 30 milyondan fazla Whatsapp mesajlaşması, 150 binden fazla e-Posta gönderimi gerçekleşmektedir şeklinde cevap versem zaten yeterince açıklamış olurum herhalde.

Bulunduğunuz makamın manevi sorumluluğu ile ilgili neler söylersiniz?
Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme kavramları insan hayatında gerçekten çok önemli ve içeriği çok geniş kavramlar. Ulaştırma alanında bir ilimizin karayolu bağlantısı kar nedeniyle kapanması ve bu nedenle oradaki vatandaşımızın hastaneye vakitlice ulaşamaması, haberleşmede yaşanan bir sıkıntı nedeniyle oluşacak her türlü mağduriyette, denizlerimizde oluşacak bir kirlilikte veya bir denizcimizin sıkıntıya düşmesi ve daha sayabileceğim yüzlerce olayın tüm sorumluluğunu her an omuzlarımızda hissediyoruz. Bu yüzden her anımız çok kıymetli ve tüm gayretlerimiz bu ağır görevi layıkıyla yerine getirmek içindir.

Sizce bir bürokrat nasıl olmalı, en tepe noktadaki bir bürokrat olarak tavsiyeleriniz neler olur? 
Her yiğidin bir yoğurt yiyişi vardır derler. “Bürokrat Nasıl Olmalı” ’nın genel bir tanımı var mı bilmiyorum ama ben çalışma arkadaşlarına karşı dürüst ve hoşgörüyle bakabilen, saygılı ve onlara yetki ve tasarruf alanı bırakan, kendi çalışma alanlarını yönetme inisiyatifi veren, sabırlı, anlayışlı ve yardımcı olmaya çalışan, işin gerektirdiği asgari teknik birikime haiz ve kapısı daima açık kolay ulaşılan bir bürokrat olmak isterim.  Ne kadar yapabildiğim arkadaşlarımın ve Bakanımın takdirindedir..

Bakanlığın projelerinde sizin de emekleriniz var, bu eserleri görünce neler hissediyorsunuz, duygularınızı paylaşabilir misiniz?
Sunulan hizmetlerin hedeflediğimiz amaçlar ile örtüşmesi vatandaşımızın aldığı hizmet karşısında yüzündeki tebessüm ve memnuniyeti bizim için her şeyin ötesinde. Diğer yandan 15 Temmuz gecesi Sayın Cumhurbaşkanımız ve Sayın Başbakanımızın ortaya koyduğu liderlikle ülkemizin her yerindeki vatandaşlarımız bu kalkışma ve işgal girişimine karşı topyekûn mücadele etmişti. Hem 15 Temmuz gecesi, hem de bu topraklara ayak bastığımız bin yıllık süreçte vatan için canlarını vermiş aziz şehitlerimiz ve fedakar gazilerimize layık olabilmek için daha çok çalışmalı, ülkemizi namerde muhtaç etmemeliyiz. Bunun için de hepimize önemli görevler düşüyor.

Biz ulaştırma, denizcilik ve haberleşme alanında, Bakanlık olarak yapabildiğimiz en yüksek miktarda yatırımı yapabilmenin gayreti içerisindeyiz.

İş yaşamınızda tahammül edemeyeceğiniz ve hoşlandığınız 3 şey saymanızı istesek…
Yalan söylemek, sorumluluğunun farkında olmamak, işi ucundan tutarak yapmak ve mesleği olduğu halde, yeterli bilgi ve birikime sahip olmamak,  yeterli bilgiye sahip olmadığını bildiği halde kişinin kendini geliştirmek için gayret göstermemesi anlayamadığım ve katlanamadığım hususlardır.

Diğer yandan samimiyet ve saygı içinde ama hiyerarşiyi de göz ardı etmeden iyi bir arkadaşlık havası içinde ekip çalışması, dayanışma içinde olmak, düşünceli ve dürüst olmak, işine vakıf olmaya çalışmak disiplinli olmak, okumak ve yenilikleri takip etmek benim için çok önemli konular.

Türk halkının teknoloji ile ilgili merakı, sizin gözlemlerinize göre neye dayanıyor?
E- devlet kullanımındaki sayılara baktığımızda anlaşılıyor ki halkımız yoğun bürokratik işlemler için alternatif teknolojik çözümleri tercih ediyor. İnternet ve akıllı telefonlar ile birçok kamusal işlemin,  seyahat planlamasının, her türlü banka işleminin bulunduğunuz yerden yapılabiliyor olması, sosyal medya  ve gündemdeki anlık değişimleri yakından takip edilebiliyor olması, ticaretle özelliklede  uluslararası ticaret ile uğraşan vatandaşların iş ve işlemlerini, iletişimlerini  elektronik ortamın sunduğu hizmetler ile yapıyor olması gibi nedenler teknolojiye olan merakı, arttırıyor.

Siz teknolojinin en çok hangi nimetlerinden faydalanıyorsunuz?
Gündelik hayatımızı kolaylaştıran bir çok imkanı kullanıyorum. Akıllı telefonlarda bulunan uygulamalar ile birçok banka işlemi, e-posta hizmetleri, mesajlaşma, ulaşımda daha hızlı ve konforlu alternatifler, elektronik imzada dâhil birçok iş ve işlemi ofisten veya evden uzaktayken bile yapabiliyorum.

Teknolojiden uzaklaşma trendi söz konusu son yıllarda, bu eğilim yaygınlaşır mı sizin gözlemlerinize göre?
Günden güne daha çok hayatımıza giren teknoloji için, teknolojiden uzaklaşma akımının çok yaygınlaşacağını düşünmüyorum. Bunu marjinal bir akım olarak görüyorum aslında bu birazda kendimizi kandırmak olur. Belki bazı alanlarda insanlar uzak durma eğilimi gösterebilir ancak teknolojinin dışında kalmak pek mümkün görünmüyor insanlık için. En azından benim için imkânsız gözüküyor.

Sosyal medya hesaplarınızı var mı? Nasıl kullanıyorsunuz?
Twitter hesabım var. Güncel gelişmeleri anlık bu hesaptan takip edebiliyorum, çeşitli paylaşımlarda bulunabiliyorum. Bakanlığımız görev ve etki alanı itibariyle çok büyük. Bu hesaplar üzerinden çözüm bekleyen sorunlara, en güncel gelişmelere ve açıklamalara anlık ulaşabiliyorsunuz. Konulara vakitlice müdahil olup çözümler üretebiliyorsunuz. İlgi alanınız içerisinde yer alan açılış, konferans vb. aktiviteleri takip edebiliyorsunuz.

Ülkemizde sosyal medyanın doğru ya da yanlış kullanımına ilişkin gözlemleriniz neler?
Sosyal medya bize aslında farkında olmadan birbirimizle diyalog kurmayı öğretiyor. Gün geçtikçe paylaşımların daha dikkatli, düzeyli ve hoşgörülü olduğunu görüyorum. Ancak halen uygun olmayan bir üslup ile bu kanalları kullananlar da yok değil. Maalesef istismar edenler veya başkalarına hakaret veya iftira aracı olarak kullananlar da var. Ben bu konuda iyimserim. Zamanla düzey ve kalitenin çok daha ileri noktalara taşınacağını, tartışmaların, yorum ve değerlendirmelerin daha sağlıklı ve medenice olacağını düşünüyorum

Fotoğraf çekmeye ilginiz olduğunu biliyoruz, bu ilginizi anlatabilir misiniz?
Fotoğraf hobisi herkeste bir oranda vardır ama ben 2000 yılında biraz daha ilerletmek amacıyla İstanbul da küçük bir kurs almak amacıyla bir ileri adım atınca fotoğrafçılığın aslında nasıl derin bir sanat ve o kadarda mühendislik olduğunu fark ettim. Çok sevdim, öğrendikçe de merakım derinleşti. 2006 yılına kadar bol miktarda fotoğrafçılık teknikleri üzerine yerli yabancı kitaplar okumak ve pratik yapma imkanım oldu. 2006 yılında Bakanlıkta görev alarak bürokrasiye geri dönünce maalesef uzunca bir ara vermek zorunda kaldım ama uzaktan da olsa bu hobimden vazgeçmemeye ve taze tutmaya çalışıyorum. Gece fotoğrafçılığı, Portre ve Manzara çekmeyi seviyorum, iyi bir makine ve yardımcı ekipman setim var.

Bakanlığın imza attığı çalışmalar dönersek, 14 yılda ulaştırmanın her alanında büyük hizmetler sunuldu Türk halkına. Siz en önemli gelişimin ulaştırmanın hangi alanında yaşandığını düşünüyorsunuz?
Aslına bakarsanız Ulaştırmanın her alanında çok önemli değişiklikler oldu. Bakanlığımız 2003 yılından bu yana ulaşım ve iletişim alanında çok büyük ve önemli projeleri, 341,6 milyar TL yatırım yaparak hayata geçirdi. Yatırım harcamalarında yüzde 64 lük payı ile Karayolları birinci sıradadır. Karayollarında Bölünmüş Yol yapımı ile trafik güvenliğini artırarak kazaları azaltmak ve kazalardaki ölüm oranını düşürmek,  mevcut kapasite yetersizliklerini iyileştirerek taşıt işletme giderlerinde tasarruf sağlayarak ekonomiye katkıda bulunmak,  yolların fiziki ve geometrik standartlarını yükselterek seyahat konforunu arttırmak ve seyahat süresini kısaltmak amaçlanmıştır.

“Yerli Demiryolu sanayini geliştirdik”
Demiryollarında da koridor yaklaşımı ile yatırımlarımız devam etmektedir. Başta milli yüksek hızlı tren olmak üzere, yeni nesil elektrikli ve dizel tren setlerinin ve yük vagonlarının ülkemizde üretimi için yerli demiryolu sanayii geliştirilmektedir.  BTK Kars’tan Gürcistan’a uzanan 79 km’lik yeni demiryolu inşasında sona gelinmiş olup,  kısa süre içerisinde hizmet vermeye başlayacaktır.  Toplam demiryolu ağımız 12 bin 532 km dir. Milli Tren Projesi Kapsamında; Milli Yüksek Hızlı tren ve Yeni Nesil Milli Elektrikli-Dizel Tren Setinin üretimi planlanmakta olup, çalışmalar devam etmektedir.

“Marmaray’ın tüm evrelerinde görev almak bize nasıp oldu”
Büyük bir gururla ifade etmek isterim. Asrın Projesi Marmaray’ın başından sonuna kadar ki tüm evrelerde görev almak bize nasip oldu. 150 yıllık bir hayaldi, biliyorsunuz. 29 Ekim 2013’te halkımızın hizmetine sunduk.

“Havacılık hamlemiz dünya tarafından örnek alınmaktadır”
Başbakanımız Sayın Binali Yıldırım’ın Bakanlığı döneminde başlattığı Havacılık hamlesi bugün Dünyanın imrendiği ve örnek aldığı bir gelişim sağladı. Aldığımız bayrağı aynı kararlılıkla taşırken politikaları; Havacılıkta dünya ortalamasının 3 katına yakın büyümenin sürdürülmesi hedeflenmektedir. Dünyada “Türk modeli” olarak tanımlanan YİD modeli projeler kapsamında  10 Milyar ’nun üzerinde bir yatırım ile inşa edilmekte olan İstanbul Yeni Havalimanı da çok önemli bir projedir. 2003 yılında sadece Ankara Esenboğa ve İstanbul Atatürk merkezlerinden 26 noktaya uçmak mümkünken, bugün Ankara Esenboğa, İstanbul Atatürk havalimanlarına ilaveten; İstanbul Sabiha Gökçen, İzmir Adnan Menderes, Antalya, Adana ve Trabzon Havalimanlarımızdan 55 havalimanına uçmak mümkündür.

Uzay ajansı kurulacak
Milli Bölgesel Yolcu uçağımızın, İlk milli haberleşme uydumuzun, Gözlem Uydularımızın kendi mühendislerimizle kendi tesislerimizde yapılması hedeflenmektedir. Ülkemizde Havacılık ve Uzay teknolojilerinin geliştirilmesi için bu yöndeki tüm faaliyetleri koordine edecek Türkiye Uzay Ajansının kurulması çalışmaları devam etmektedir.

Turksat 3 milyar insana yayın ulaştırılıyor
1994 yılında ilk TÜRKSAT uydusunun uzaya gönderilmesiyle çalışmalarına hız verdiğimiz sektörde, bugün 3 milyar insana yayını ulaştırabilecek kapasiteye eriştik.   Aktif olarak kullandığımız Türksat 3A, 4A ve 4B Uydularımızın 3.135 Mhz Ku-Bant ve  bin 800 Mhz Ka-Bant kapasitesi ile Asya, Avrupa ve Afrika’da 118 Ülke kapsama altındadır.

Uydularımızdan yayın yapan TV sayısı 2003 yılı sonunda 69 iken, 2017 yılı Şubat ayı sonu itibarıyla 136 adedi HD ve 1 adedi Ultra HD olmak üzere 506’ya ulaşmıştır. Yurtdışından yayın yapan TV kanallarının sayısı ise 114’dür. Türksat’ın uydu hizmetleri sayesinde her yıl 100 milyon doların yurtiçinde kalması sağlanmaktadır.

Türkiye denizcilikte büyüyor
Denizciliğin ekonomiye katkısı aşikardır. Dış Ticaretin yüzde 87’si deniz yoluyla taşınmaktadır. 172 kıyı tesisi ile ve 29 milyon Detveyt ton (DWT) deniz ticaret filosu ile Türkiye dünyanın önemli denizci ülkelerinden biridir. 2003’te neredeyse sıfır olan genişbant internet abone sayımız 63 milyonu geçmiştir. 2016 bilgi ve iletişim teknolojileri sektör büyüklüğü 94.3 milyar TL dir. e-Devlet Kapısı’nda 2016 yılında 92 milyon aylık ortalama ile toplam bin 101 milyon hizmet kullanımı gerçekleşmiştir. PTT A.Ş. tamamı otomasyona açık 4 bin 460 iş yeri, 7 bin 162 taşıt ve 40 bin 316 deneyimli personeli ile Posta, Kargo ve PTT Bank alanlarında hizmetlerini sürdürmektedir.

Bakanlığın yürüttüğü mega projeler hangi aşamada?
Havacılık hamlemizi dünyanın en büyük havalimanı ile taçlandırdığımız İstanbul Yeni Havalimanı projesinin devam eden 1. etabında 3 paralel pist, paralel taksi yolları, apron, teknik blok ve kule, birinci fazda 90 milyon kapasiteli ana terminal binası ile diğer destek binaları yapılacaktır. Tüm fazları tamamlandığında 150 milyon kapasitesiyle dünyanın en büyük havalimanı olacaktır.

Ferrari’nin de tasarımcısı olarak bilinen Pininfarina ile AECOM tarafından tasarlanan ve 2016 Uluslararası Mimarlık ödülüne layık görülen İstanbul Yeni Havalimanı Hava Trafik Kontrol Kulesi’nin temeli 26 Ekimde atılmıştır.

120 bin kişilik istihdam
10,2 milyar avro yatırım,  22,1 milyar avro kira geliri, 120 bin kişiye ilave istihdam,  Dünyanın en önemli transfer noktası olacaktır. Projenin 1. Etabının 2018 yılı içerisinde tamamlanarak hizmete girmesi hedeflenmektedir. YHT Hatlarına gelince… Hizmette olan Ankara- Eskişehir,  Ankara -Konya ve Ankara- İstanbul hatlarının ardından Doğu ve Batı koridorlarının önemli halkaları olan Ankara-İzmir YHT ve Ankara-Sivas YHT hatları inşası devam etmektedir.

10 bin 100 kilometrelik demiryolu yenilindi
Yeni demiryolu hatlarının yapımının yanı sıra mevcut hatların rehabilitasyonları da yatırım politikaları arasında yer almaktadır. 11 bin 319 km’lik konvansiyonel demiryolu ağının 10 bin 100 km’lik kısmı yenilenmiştir.

Demiryollarının daha verimli ve çevreci kullanımına imkan tanıyacak olan sinyalizasyon ve elektrifikasyon çalışmaları devam etmektedir.

Başta milli yüksek hızlı tren olmak üzere, yeni nesil elektrikli ve dizel tren setlerinin ve yük vagonlarının ülkemizde üretimi için yerli demiryolu sanayisi geliştirilmektedir.

Kombine taşımacılıkta ulaşım yollarının geliştirilmesi ve ulaşım modları arasında etkin bağlantının kurulması, depolama, bakım-onarım, yükleme-boşaltma, elleçleme gibi faaliyetlerini daha ekonomik bir şekilde gerçekleştirilmesi için lojistik merkezler kurulmaktadır.

7 Lojistik merkezi faaliyete başladı
Bugüne kadar 7 adet Lojistik Merkez tamamlanmıştır. Lojistik sektörünün yapılandırılmasında destekleyici bir çalışma olacak Lojistik Master Planının hazırlanması çalışmalarına başlanılmıştır. Demiryollarımızın daha verimli kullanılmasının önündeki engelleri kaldırmak için, Demiryollarının yeniden yapılandırılması çalışmalarında son aşamaya gelinmiştir.

Ankara Gar’ı metro bağlantılı olacak
Yüksek hızlı tren hatlarının devreye girmesiyle yolcu ihtiyacını karşılayacak ve şehirlerin cazibe merkezi olacak yüksek hızlı tren garları ihtiyacı doğmuştur. Mimarisi ve sosyal donatılarıyla Türkiye’nin ve Başkent’in prestij eserleri arasında şimdiden yer alan Ankara YHT Garı ülkemizin İlk YHT Garı olarak 29 Ekim 2016’da hizmete girmiştir. Ayrıca Başkentray, Ankaray ve Keçiören metrolarına bağlantısı olacak şekilde inşa edilmiştir.

Bakanlık projeleri arasında sizi en çok heyecanlandıran, umutlandıran proje hangisi?
Bakanlığın bütün projeleri beni heyecanlandırmaktadır. Hepsi ülke için gerekli ve büyük projelerdir. İstanbul yeni havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Marmaray, Çanakkale Köprüsü, Osmangazi Köprüsü ve İstanbul İzmir Otoyolu, Avrasya Tüneli  ve yapımı devam eden Metrolar, OVİT ve Zigana gibi uzun Tüneller ile hazırlıklarını sürdürdüğümüz İstanbul Boğazı 3 katlı Tüp Tünel, Lojistik Koordinasyon Kurulunda kararlaştırdığımız demiryolu iltisak hatları ile OSB, Lojistik Merkezler ve Limanların demiryolu ağına bağlanması ve entegrasyonu ile demiryollarına yılda ilave 50 milyon ton yükün kaydırılması gibi projeler heyecan verici önemli projelerimizdendir.

Sizce, son 14 yılda yapılan çalışmalarla Türk halkının ulaşım, iletişim konusunda yaşam kalitesi nasıl etkilendi?

Hem mobil haberleşmede hem de Bilgi teknolojilerinde geniş kapsama alanı ve yüksek kalitesi ile Türkiye dünyanın en gelişmiş ülkeleriyle aynı düzeye geldi. Artık vatandaşımız bilişimin gücünden yoğun ve etkili biçimde yararlanıyor. Havayolu, halkın Yolu oldu. Havayolu ile seyahat hem ucuzladı hem de yaygınlaştı ve  kolaylaştı.

“Halkımız demiryolu konforuyla buluştu”
YHT ile halkımız demiryolunun konforuyla buluştu. Büyükşehirlerimizin trafik yoğunluğunun azaltılması amacıyla alternatif ulaşım projeleri, tüm ülkede her noktadan kesintisiz iletişimin daha ekonomik, güvenli ve hızlı olmasını sağladı.

Yapılamaz denilen Metroların ve şehir içi tünellerin büyük şehirlerimizde hızla yaygınlaşması sayesinde kent içi ulaşımda ciddi bir kolaylık ve rahatlık sağlandı.

Yeni dev projeler ile ülke ekonomisine ve istihdama katkı sağlanması, karayollarımızın daha güvenli ve konforlu hale getirilmesi, her alanda millileşmeye gidilmesi dışarıya olan bağımlılığın azaltılması, halkımızın ulaşım ve iletişimde daha hızlı, ekonomik, konforlu, ve güvenli hizmet almasını sağladı.

En yaygın sosyal medya uygulamaları yabancı. Sizce ülkemizde yerli ve orijinal uygulamalar neden kurulamıyor?
Aslında bu konuda birçok çalışma ve uygulama ülkemizde de var. Mesajlaşma uygulamaları da dahil çok önemli ve kaliteli hizmetler yerli olarak da veriliyor. Yabancı uygulamaların bir avantajı erken başlamış olmaları. Birde piyasaya sürülmeden önce üzerlerinde çok ciddi ve uzun soluklu ar-ge çalışmaları yapılıyor. Sizin ihtiyaçlarınızı ve beklentilerinizi sizden daha iyi anlar hale geldikten sonra uygulama sosyal medyaya sunuluyor.

Sürekli geri besleme ve güncellemeler ile sizin beklentilerinizi zinde tutuyorlar. Böylelikle rekabet edilmesi zor ürünlerin domine ettiği bir piyasa oluşuyor.

Bizdeki uygulamaların tanıtım eksikliği ve uluslararası kullanıcı beklentilerini çok karşılamadığından ötürü yaygın kullanılamadığını düşünüyorum. Mevcut  ve yerli çalışmaların geliştirilmesi gerekiyor. Bu konuda çalışanlara bakanlığımız gereken katkı ve desteği veriyor ve vermeye de devam edecektir.

Gelecekte siber tehditlerin artacağı biliniyor, kurum ve kişilerin bu tehditlerle ilgili alacağı tedbirler nasıl şekillenmeli?

Siber saldırılar sadece ülkemizde değil, tüm dünyada küresel bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sorunla ülke olarak hep birlikte mücadele vermemiz gerektiğine inanıyorum. Bu konuda tedbir alan ilk ülkeler arasında yer almaktayız. (ITU 2015 siber endeks çalışması)

Bakanlık olarak bu konuda yaptığımız çalışmaları özetlersek;
– Siber Güvenlik Kurulu oluşturuldu.
– Ulusal Siber Olaylara Müdahale organizasyonu oluşturuldu, bu kapsamda Ulusal Siber Olaylara Müdahale Merkezi (USOM) ve Siber Olaylara Müdahale Ekipleri (SOME) kuruldu. Bugün itibariyle SOME sayısı 545’e ulaştı.
– Kamu kurumları arasında güvenli bir ağ üzerinden veri iletişiminin sağlanmasını teminen Kamu Sanal Ağı (KamuNET) oluşturuldu.
– Bakanlığımız koordinasyonunda siber güvenliğe yönelik 4 adet ulusal ve uluslararası tatbikat başarıyla gerçekleştirildi.
-Ayrıca, siber güvenlik alanında ülkelerle ikili işbirlikleri üzerinde de çalışmaktayız. 2017 yılında dünya siber güvenlik pazarının 120 Milyar USD olacağını tahmin edilmektedir. Türkiye siber güvenlik pazarının %97 si yabancıların elindedir. Türkiye siber güvenlik pazarı yaklaşık 1,5 Milyar USD ve her yıl 1,45 Milyar USD yurt dışına gitmektedir.
-Türkiye en çok siber saldırıya uğrayan ülkeler listesindedir.
-“Fortinet Threat Landscape Report’a göre Türkiye’deki bilgisayarların yüzde 45’i siber saldırı altındadır. Ele geçirilmiş bilgisayar oranında ise dünya 4’üncüsüyüz.
-“Türkiye’nin dünya ülkelerine kıyasla en önemli avantajı, 1,5 milyarlık nüfus, 35 trilyon dolar Gayri Safi Yurtiçi Hasıla ve 7 trilyon dolarlık ticaret hacmi olan bir coğrafyanın ortasında bulunmasıdır.”

Ülkemizin önemli bakanlıklarından birinin en tepe bürokratı olarak, ulaştırmanın ülkemizin dünya ülkeleri ile rekabeti açısından önemini değerlendirir misiniz?
Türkiye’nin en büyük avantajlarından biri hiç şüphesiz sahip olduğu jeostratejik konumudur. 1,5 milyarlık nüfus, 35 trilyon dolar Gayri Safi Yurtiçi Hasıla ve 7 trilyon dolarlık ticaret hacmi olan bir coğrafyanın ortasında bulunmaktadır. Türkiye’den en fazla 4 saatlik uçuşla bu coğrafyadaki en uzak ülkeye  kolaylıkla ulaşılabilmektedir. Bu noktada sadece THY yurt dışı uçuş destinasyonu  300 noktaya ulaşmıştır.

Dünyada; Havalimanlarının ağırladığı yolcu sayısı bakımından 2003 yılında ülkemiz 18. sırada iken, 2015 yılında 8. sıraya yükselmiştir. Avrupa sıralamasında ise İngiltere ve Fransa’nın ardından 3. sırada yer almıştır. Karayolunda 2003 yılında taşımacılarımızın Avrupa ve Asya ülkelerine yaptığı taşımalarda sefer sayısı toplam 560 bin civarındayken, alınan tedbirler ve sektörün teknolojik ve operasyonel yönden gelişimi neticesinde 2016 yılında 1 milyon 200 bin sefere ulaşılmıştır.

Ulaşabildiğiniz ve erişebildiğiniz her yer işbirliği altyapısının oluşturulması açısından çok önemlidir. Bu vesile ile ülkeler ile ticaretiniz gelişir. Ekonomik, Güvenli ve Kesintisiz ulaşımı sağlamanız size uluslararası arenada büyük bir avantaj sağlar ve bu hatlar ile uluslararası ticareti kontrol edebilirsiniz. Bu cihetle demiryolu, kara, hava ve deniz yolunda yaptığımız ve yapacağımız projeler ülkemizi uluslararası rekabette sağladığı nakliye avantajlarıyla ciddi bir aktör yapmaktadır.

Başınızdan birçok acı-tatlı olay geçmiştir, bizimle paylaşabileceğiniz bir anınızı rica etsek…
35 yıllık meslek hayatımda tabii ki çok anı biriktirmiş durumdayım. Denizde çalıştığım yıllarda yaşadığım maceralardan Bürokrasideki diplomasi nüktelerine kadar çok şey var ama ben bunları ileride bir kitap haline getirmeyi düşünüyorum. Onun için müsaadenizle birini bile harcamayayım…