TÜRKİYE MEGA PROJELERLE BÜYÜYOR

TÜRKİYE MEGA PROJELERLE BÜYÜYOR

Türkiye son 15 yılda hayata geçirdiği mega projelerle bir yandan dünyanın dikkatini üzerine çekerken, bir yandan da altyapı yatırımlarıyla büyümeye devam ediyor. 2003-2017 yılları arasında Ulaştırma ve Haberleşme alanlarına yapılan yatırımın parasal büyüklüğü 362 milyar lirayı buldu.

Türkiye son 15 yıldır, dünyanın en büyük projelerini ardı ardına hayata geçiriyor. Marmara, Yavuz Sulatan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli, Ovit Tüneli, 3. Havalimanı ve Hızlı Tren projeleri bunlardan bir kaçı…Akıl almaz mühendislik çözümleriyle inşa edilen projeler, ülkemizin kalkınmasında pozitif yönlü katkıda bulunuyor.

Bu çerçevede Ulaştırma ve Haberleşme alanındaki (2003-2017) yatırımların parasal büyüklüğü de 362 milyar lirayı buluyor.  Sektörel dağılımına baktığımızda; Karayolu 227,4 milyar TL, Demiryolları 64,3 milyar TL, Haberleşme 33,3 milyar TL, Havayolu 32,7 milyar TL ve Denizcilik 4,3 milyar TL. Biz de bu sayımızda, Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığının son 15 yılda, dünyanın dikkatini çeken 12 mega projesini ele aldık.

AVRASYA TÜNELİ
Yap-İşlet-Devret modeliyle ihale edilen Avrasya Tüneli 20 Aralık 2016 tarihinde hizmete girmiştir. İstanbul’un Avrupa ve Asya Yakalarını karayoluyla bağlayan Avrasya Tüneli Projesi; İstanbul Boğazı’nı deniz tabanının altından geçen 5.4 km uzunluğundaki iki katlı tüneli de kapsayan toplam 14.6 km’lik bir güzergâhta, Kazlıçeşme ile Göztepe arasında inşa edilmiştir.

Proje için özel olarak üretilen ve İstanbul Boğazı’nın altında 3.344 metrelik güzergâhı kazarak ilerleyen Tünel Açma Makinesi ile iki kıta, deniz tabanı altında birleştirilmiştir. Trafiğin çok yoğun olduğu güzergâhta, günde 120 bin aracı aşan kapasitesi ile iki kıta arasında trafik sorununun çözümüne katkı sağlayarak yolculuk süresini 100 dakikadan 15 dakikaya indirmiştir. Ekim 2017 verilerine göre, ayda 45 bin araç tüneli kullanmaktadır.

MARMARAY
76,3 kilometrelik modern raylı sistemle dünyanın en özgün ve saygın kent içi raylı sistemlerinden biridir. 29 Ekim 2013 tarihinde Söğütlüçeşme’den   Kazlıçeşme’ye, Boğaz Tüp Geçişinin de içinde olduğu 13,7 kilometrelik ilk ve en önemli parça hizmet vermeye başlamıştır.

Üsküdar ve Sirkeci arası 4 dakikaya, Söğütlüçeşme ve Yenikapı arası da 12 dakikaya inmiştir. MARMARAY işletmeciliğine başlanan 29 Ekim 2013 tarihinden bugüne kadar günlük 333 sefer ile 226 milyon yolcu taşınmıştır.

OSMANGAZİ KÖPRÜSÜ
İstanbul Yeni Havalimanı’ndan sonra Avrupa’nın en büyük ikinci yap-işlet-devret yatırımı olan Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu kapsamında inşa edilmiş ve 30 Haziran 2016 tarihinde hizmete girmiştir. 252 metre kule yüksekliğine, 35,93 metre genişliğe, bin 550 metre orta açıklığına ve 2 bin 682 metre uzunluğa sahiptir. Dünyanın en büyük açıklıklı 4 asma köprüsüdür. 90 kilometre yol kat edilerek ve ortalama 75 dakika zaman ayrılarak geçilen İzmit Körfez’ini 6 dakikada geçmeyi sağlamıştır.

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ
Yavuz Sultan Selim köprüsü 59 metrelik genişliğiyle dünyanın en geniş, 1.408 metrelik ana açıklığıyla da dünyanın üzerinde raylı sistem olan en uzun, 322 metre yüksekliğiyle de dünyanın en yüksek kulesine sahip asma köprüsüdür.

26 Ağustos 2016 tarihinde hizmete girmiştir. Kent içine girmemesi gereken ve İstanbul trafiğini her geçen gün daha da çekilmez hale getiren ağır taşıtları İstanbul trafiğinden alarak, İstanbul trafiğini önemli ölçüde rahatlatmıştır.

OVİT TÜNELİ
Rize’yi Erzurum’a bağlayan İkizdere-İspir Yolu; Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu’ya ulaşımda başlangıç noktasını teşkil etmektedir. İkizdere-İspir Yolu’nun en önemli bölümünü oluşturan 21 kilometrelik 2640 metre rakımlı Ovit Dağı geçişi, 11 kilometrelik dik yokuş sonrasında 10 kilometre de inilerek gerçekleştirilen çok zorlu bir güzergâhtır.

Bu kesimin yol standardını yükseltmek ve özellikle kış mevsimlerinde yoğun kar yağışı nedeniyle 5 ay trafiğe kapanan Ovit Dağı Geçidi’nin trafiğe açık kalması başta Rize ve Erzurum olmak üzere bölge şehirleri için çok önemlidir. Her mevsim koşulunda güvenli trafik akışının sağlanması amacıyla inşasına başlanan Ovit Tüneli 1400 metrelik çığ tüneli ile birlikte toplam 14 bin 10  ve 14 bin 16 metrelik çift tüpten oluşarak Türkiye’nin ve Avrupa’nın en uzun, Dünyanın ise en uzun 2. Tüneli olacaktır.

İSTANBUL YENİ HAVALİMANI
İstanbul Yeni Havalimanı; İstanbul’un Avrupa yakasında Yeniköy ve Akpınar yerleşimleri arasında Karadeniz sahil şeridinde yer alan yaklaşık 76,5 milyon m2 büyüklüğündeki alana yapılmaktadır. 200 Milyon kapasitesiyle dünyanın en büyük havalimanı olacak İstanbul Havalimanı 10,2 Milyar Avro yatırım bedeli ve  22,1 Milyar Avro kira geliri ile dünyanın en büyük ve önemli projelerinden biridir.

İstanbul Yeni Havalimanı, 150 havayolu şirketine, 350’nin üzerinde destinasyona uçuş imkânı sağlayacaktır. Projenin 1. Etap yatırımları devam etmektedir. 1. Etapta 3 paralel pist, paralel taksi yolları, apron, teknik blok ve kule, 90 milyon kapasiteli ana terminal binası ile diğer destek binaları yapılacak olup 2018 yılında hizmete girecektir. Birinci fazı tamamlanarak açılışının gerçekleşmesiyle 100 bin kişiye, 2025’te tam kapasiteye eriştiğinde ise 225 bin kişiye istihdam sağlayacaktır.

YÜKSEK HIZLI TREN
2004 yılından itibaren 1.213 km yüksek hızlı tren hattı olmak üzere yıllık ortalama 150 km ile 1.805 km demiryolunun yapıldığı, 10.000 km demiryolu hattının yenilendiği ve demiryollarında en yoğun çalışmanın yapıldığı yıllar oldu.

YHT’ler ile hali hazırda Türkiye nüfusunun yüzde 33’ünün yaşadığı coğrafyaya hizmet sunulmaktadır. YHT’ler ile seyahat eden yolcular zamandan yüzde 62 tasarruf sağlamıştır. Ankara-Eskişehir arasında trenle seyahat oranı yüzde 8 değerlerinde iken, hattın açıldığı 2009 yılından itibaren YHT ile seyahat oranı yüzde 72 oranına çıkmıştır. Ankara-Konya arasında trenle seyahat oranı yüzde 1’in altında iken YHT hattının açılması ile birlikte yüzde 66 oranına ulaşılmıştır. Ankara-İstanbul arası ise YHT ile seyahat sıklığı, YHT hattının açılması birlikte yüzde 15 oranına ulaşılmıştır.

Yapımı Devam YHT Tren Hatları (1.906 km)

  • Ankara-Afyonkarahisar-Uşak-Manisa-İzmir YHT
  • Ankara-Kırıkkale-Yozgat-Sivas YHT
  • Doğançay Ripajı (Ankara-İstanbul)

RİZE-ARTVİN HAVALİMANI
Ordu-Giresun Havalimanından sonra deniz üzerine inşa edilecek ikinci havalimanımızdır. Rize il merkezine 34 km, Hopa ilçesine 55 km, Artvin iline 125 km uzaklıkta olup Yeşilköy ve Pazar yerleşim yerleri arasında yer almaktadır. 14 Şubat 2017 tarihinde yer teslimi yapılmış olup 1.800 iş günü içinde yapılarak en geç 18 Ocak 2022 tarihinde bitirilecektir. Yılda 3 milyon yolcuya hizmet edecektir.

1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ
Çanakkale Köprüsü’nün temeli, 18 Mart 2017 tarihinde atılmıştır. 88 kilometresi Ana Gövde, 13 Kilometresi Bağlantı Yolu olmak üzere toplam 101 kilometrelik Malkara-Çanakkale Otoyolu Projesi’nin bünyesinde 2.023 metre orta açıklığı ile dünyanın en uzun orta açıklığına sahip köprüsü olarak inşa edilecektir. Proje, yapımı devam eden diğer otoyollarımız ile birlikte değerlendirildiğinde, özellikle Ege, İç Anadolu’nun batısı, Adana-Konya aksı ve Batı Akdeniz Bölgeleri ile Trakya/Avrupa arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında, İstanbul Boğaz Geçişi’ne yeni bir alternatif oluşturacaktır.  Sadece feribotla 30 dakikada geçilen (bekleme süresi ile birlikte 60 dakikayı geçen) Çanakkale Boğazı’ndan seyahat süresi de 4 dakikaya kadar inecektir.

ORDU-GİRESUN HAVALİMANI
Ordu-Giresun Havalimanı 22 Mayıs 2015 tarihinde hizmete açılmıştır. Deniz dolgusu ile Avrupa’da tek, dünyada Japonya’dan sonra ikinci havalimanı olan Ordu-Giresun Havalimanı’nda 417.500 m³ temel ve kırmataş dolgu, 20.652.000 ton dolgu, 8.430.000 ton tahkimat taşı, 947.400 m³ deniz dibi tarama, 528.918 m² saha betonu imalatları yapılmıştır.

Havalimanı pistinin daha konforlu olması için piste “stone mastic asfalt” dökülmüştür. Havalimanı’nın yapımında kullanılan 36 milyon ton taş için kamyonlar 950 bin sefer yapmıştır.

BAKÜ-TİFLİS-KARS DEMİRYOLU PROJESİ
Bakü-Tiflis-Kars projesinin açılışı, 30 Ekim 2017’de yapılmıştır. İstanbul Boğazı’nda, Türkiye’yi ulusal ve uluslararası karayolu ve demiryolu taşımacılığında Asya ve Avrupa arasında kesintisiz bir güzergâh haline getirecek 3. Boğaz Köprüsü (Yavuz Sultan Selim) Projesi ile demiryolu bağlantılı Marmaray’ın yük taşımacılığına açılmasına paralel olarak Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi hayata geçirildiğinde Orta Asya ve Kafkasya’ya kadar bağlanarak Avrupa’dan Çin’e kadar demiryoluyla kesintisiz yük taşınması mümkün hale gelecektir. Gürcistan üzerinden Türkiye ile Azerbaycan, Orta Asya, Çin ve Moğolistan arasında demiryolu bağlantısı oluşturacak Bakü- Tiflis-Kars Demiryolu projesi (BTK) hizmete girdiğinde yük ve yolcu taşımacılığının bölgeye sağlayacağı katma değer ve istihdamın yanı sıra bölge ülkeleri arasındaki ilişkilerin gelişmesine katkı sağlayarak ülkelerin dostluk ilişkilerini de pekiştirecektir. Başlangıçta, 1 milyon yolcu ve 6,5 milyon ton yük, orta vadede 3,5 milyon yolcu, 35 milyon ton yük taşınması hedeflenmektedir.

FİLYOS LİMANI
9 Aralık 2016’da temeli atılan Filyos Limanı, tamamlandığında 25 milyon ton/yıl yükleme boşaltma kapasitesine sahip olacak. Zonguldak Filyos Limanı Projesi’nin alt yapı inşatları işi kapsamında; 3.000 metre uzunluğunda ana mendirek, 2.000 metre uzunluğunda tali mendirek, 3.000 metre uzunluğunda rıhtım yapılacak. Bu liman ile Zonguldak, Batı Karadeniz ve İç Anadolu başta olmak üzere tüm bölgenin yükünü Karadeniz’den Rusya’ya, İskandinav ülkelerine ve Balkanlara taşıyacak.