Sosyal Medyanın “Liderleri”

Sosyal Medyanın “Liderleri”

Dünya çapında faaliyet gösteren Burson Marsteller halkla ilişkiler şirketi tarafından yapılan ve Twiplomacy adı verilen araştırmaya göre Birleşmiş Milletler üyesi 193 ülkenin devlet başkanları ve liderlerinin % 97’sinin sosyal medyada bir hesabı var. Araştırmaya göre devlet başkanları ve benzeri statüde bulunan devlet görevlilerinin % 97’sinin Twitter’da % 93’ünün ise Facebook’ta hesabı var.

BM’ye üye ülkeler arasında devlet liderlerinin sosyal medya hesabı olmayan sadece altı ülke bulunuyor. Bunlar ise Laos, Moritanya, Nikaragua, Kuzey Kore, Swaziland ve Türkmenistan. Bunun dışındaki bütün ülkelerin liderlerinin bir sosyal medya hesabı var. Hatta kapalı bir sistem olduğu için çok eleştirilen Çin’in Devlet Başkanının bile TwitterFacebook ve YouTube hesapları bulunuyor. Ayrıca birçok Çinli üst düzey yetkilinin de Twitter‘da hesabı bulunuyor.

Araştırmanın sonuçlarının ortaya çıkardığı bir gerçek dünya liderlerinin sosyal medyayı aktif olarak kullandığı. Çalışmalarını, gündelik yaşamdan özel kesitleri, bilinmeyenlerini ve faaliyetlerini sosyal medyada paylaşan liderlerin bu iş için ciddi bir mesai harcadıkları ve ekipler kurarak bu işleri takip ettikleri görülüyor.

Sosyal medyayı etkin kullanan liderler listesinde Cumhurbaşkanı Erdoğan, Trump, Obama gibi isimler yer alırken; Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron, Venezuella Lideri Maduro, Beyaz Saray ve ‘tcbestepe’ resmi hesapları da listede üst sıralarda yer alıyor.

RECEP TAYYİP ERDOĞAN

SOSYAL MEDYADA DA LİDER

Dünya çapında en çok takip edilen liderler arasında hiç şüphesiz Cumhurbaşkanı Erdoğan yer alıyor. Erdoğan’ın Twitter, Facebook ve Instagram hesapları bulunuyor.

Rakamlar, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Instagram hesabının dünya liderleri arasında ilk sıralarda yer aldığını gösteriyor. Öte yandan Erdoğan’ın Instagram paylaşımları beğeni ve yorum sayısıyla dünyada en fazla etkileşim alanlar arasında da ikinci sırada.

İstatistiklere göre Cumhurbaşkanı Erdoğan paylaşım başı ortalama 141.454 beğeni ile dünyada en fazla beğeni alan ikinci lider. Paylaşım etki oranına bakıldığında ise 9.67 puan ile listenin birinci sırasına Erdoğan’ın hesabı yer alıyor.

Araştırmanın bir diğer sonucu ise Periscope beğenilerini gösteriyor. 2018 yılında Periscope üzerinden yapılan yayınları beğenenlerin sıralandığı listede birinci sırada 9,6 milyon beğeni ile resmi Başkanlık hesabı @tcbestepe yer alıyor. Listede ikinci sırada ise 5,8 milyon beğeni ile Başkan Recep Tayyip Erdoğan bulunuyor.

DONALD TRUMP

SEÇİM BAŞARISININ SIRRI SOSYAL MEDYA

Twitter’da en çok takip edilen liderler sıralamasına baktığımızda ise karşımıza ABD Başkanı Donald Trump çıkıyor. Trump en çok Twitter’da aktif. Neredeyse her gün yaptığı açıklamalarla gündeme gelen Trump’ın 52 milyon takipçisi var.

Sosyal medya konusunda Beyaz Saray’da iyi bir ekiple çalışan Trump’ın seçimlerdeki galibiyetinin sırrı da burada gizli. Trump, seçim kampanyaları boyunca sosyal medya ve dijital kanalları oldukça iyi kullanan 200 kişilik bir ekiple çalıştı.

Bu ekibin büyük bir kısmı Trump’ın kampanya ofislerinde yer alırken, bir kısmı da Trump’la birlikte seçim gezilerinde hareket ediyordu. Ekibin başında 3 beyin insan bulunurken, stratejiler bu 3 kişi tarafından belirlenip, alt kadrolara sistematik bir şekilde aktarılıyordu.

Trump’ın seçim kampanyasında her eyaletten sorumlu dijital kampanya sorumluları yer alırken, kampanyanın takibini yapan merkezi bir strateji ve ölçüm ekibi de mevcuttu. Bütün sosyal medya ve dijital kampanya stratejisini 3 isim kurgulasa da Trump, Silikon Vadisi’nden destek almayı da ihmal etmedi.

Başta Facebook, Instagram, Snapchat, Youtube, Twitter olmak üzere hemen hemen bütün mecraları etkin kullanan Trump, 30 milyon takipçi kitlesini etkileşime girdirerek bütün Amerikan seçmen kitlesine ulaştı.

Trump’ın başkanlık seçimleri kampanyasında ilginç bir yöntem izlenmiş. Dijital ekip öncelikle hedef kitle olarak belirledikleri 10 bin kişiye ulaşmış. Bu 10 bin kişiye ulaşıp onların etkileşimini aldıklarında Trump’un mesajlarının viral olarak büyüdüğünü tespit etmişler.

Dijital ekip takipçi kitlesini büyütüp kampanya için fon toplamak için de ayrı stratejiler kurgulamış. İnternet üzerinden toplanan fonların hemen hemen hepsi dijitale harcanmış.

Trump seçimi kazanınca ekibin başındaki isim olan damadı Jared Kushner’a ve diğer dijital ekiplerine defalarca teşekkür etmişti.

PAPA FRANCIS

VAAZLARINI SOSYAL MEDYA ÜZERİNDEN YAPIYOR

Papa Francis papalık görevine seçilişinin üçüncü yılında sosyal medyaya hızlı bir giriş yaptı. 1.2 milyar nüfuslu katolik dünyasının lideri olan Papa’nın iyi bir sosyal medya kullanıcısı olduğu biliniyor.

Pontifex kullanıcı isimli Twitter hesabı ile zaman zaman tweetler atan, attığı tweetler farklı dillere çevrilen Papaya ait birçok Twitter hesabı bulunuyor. Katolik dünyasının ruhani lideri Papa Francis’in Twitter’da 47,5 milyon takipçisi var. Papa, Instagram’a katılacağını da Twitter üzerinden duyurmuştu. Papa, sosyal ağa üye olur olmaz 1 saat içerisinde 100.000’den fazla takipçiye ulaştı. İnsanların Papa’dan istediği bir şey var o da Papa’nın selfie çekmesi.

Papa Francis bir ilke de imza atarak WhatsApp üzerinden vaazlarını yayınlıyordu. Bunu genişleterek Facebook, Twitter ve Youtube’tan da mesajlar paylaşmaya başladı. Projenin koordinatörü Aziz Marco Sanavio, WhatsApp üzerinden bağlanan kullanıcıların yoğun ilgisiyle karşılaştıklarını ve sosyal medya üzerinden vaazlara devam edeceklerini kaydetti. Sanavio, bu mesajları alan kişilerin bunları sosyal medyadaki arkadaşlarıyla paylaşmalarını istediklerini belirtti.

NARENDRA MODİ

SOSYAL MEDYA HESABINDAN YOGA YAPTI

Sosyal medyayı aktif kullanan liderlerden biri de Hindistan Devlet Başkanı Narendra Modi. Özellikle Twitter’da aktif olan Modi, takipçi sayısında liderler arasında üçüncü sırada yer alıyor. Twitter’da “HumFitTohIndiaFit” etiketiyle başlatılan ve spor yapmayı teşvik eden fitness hareketine katılan Modi, esneme ve birtakım yoga hareketleri yaptığı videoyu yayınladı. Hindistan kriket takımı kaptanı Virat Kohli’nin meydan okuma teklifini kabul ederek kendi videosunu yayınlayan Modi, “İşte benim sabah egzersizlerim. Yoga dışında, Panchtatvas’tan ya da doğanın – dünya, su, ateş, hava ve gökyüzü – 5 elementinden ilham alarak bir yolda yürüyorum. Bu son derece ferahlatıcı ve gençleştirici. Aynı zamanda nefes egzersizleri de yapıyorum.” ifadelerine yer verdi.

Modi’nin 2 dakikadan az süren videosu kısa sürede milyonlarca kişi tarafından görüntülendi.

BARACK OBAMA

SOSYAL MEDYAYLA SEÇİM KAZANAN İLK LİDER

Obama, ana kampanyasını gençler üzerine kurguladığında, bu gençlere nasıl ulaşacağını çok iyi biliyordu. Gençler televizyon izlemiyor, gazete okumuyor, onun yerine sosyal ağlar üzerinden iletişimde bulunuyorlardı.

Sosyal medyanın bilincinde olan Obama da bu gücü kullanıp çok iyi örgütleyerek dünyadaki en büyük sosyal medya başarısına imza attı ve kampanyanın sonunda Amerika Birleşik Devletleri Başkanı seçildi.

Sosyal medyanın etkisini ilk fark eden liderler olarak gösterilen Barack Obama, başkanlığından bugüne kadar sosyal ağları etkin şekilde kullanıyor.