CV’ler Dijitalleşiyor

CV’ler Dijitalleşiyor

İşe alımlar, insan kaynakları departmanların en fazla önem verdiği süreçlerden biri. Doğru işe doğru eleman bulmak isteyen insan kaynakları da artık teknolojiyle birlikte dönüşüyor.

CV’ler dijitalleşirken; videolu mülakat, yapay zekâ, sanal gerçeklik dijital çağın işe alım tekniklerini belirliyor. Sosyal medya ise bütün sektörlerde olduğu gibi insan kaynakları alanında da büyük role sahip. İşverenler günümüzde en iyi adayları bulmak için sosyal medyaya başvurmaktan geri durmadığı gibi, adayları profesyonel sosyal ağlardaki varlıkları üzerinden de değerlendiriyor. İşte geleceğin insan kaynaklarını şekillendirecek dijital işe alım teknikleri.

TEK YÖNLÜ MÜLAKAT

İşe alım uzmanları adaylara göndermek için yazılı, sesli veya görüntülü görüşme şablonları oluşturur. Adaylara bir dakika ya da daha az bir süre verir. Aday zamanını ve mekanını kendi belirler. İşverenler daha sonra daha kaliteli adayları belirlemek için aday yanıtları gözden geçirirler.

CANLI VİDEO

İnsan kaynakları yönetici  ya da işe alım uzmanları, adayları canlı video röportajına davet eder. Zamanı kendileri belirler. Adayın yer seçim tercihi kendisine aittir. İşe alım uzmanı sorularını hazırlar. Bu mülakatla adayın kişilik özellikleri, beceri ve kültürel uyumu öğrenilmeye çalışılır. Kurumsallaşmış şirketlerin büyük bir çoğunluğu video görüşmelerini kullanırlar. Canlı video röportajlarına, her iki taraf için de seyahat masraflarını ve zaman kayıpları azalttığı için aday ya da firma yetkilileri her yerden bağlanabilir.

YAPAY ZEKÂ

Yapay zekânın hayatımızdaki gücü ve anlamı her geçen gün daha somutlaşmakta, insan kaynakları açısından ana akım bir teknolojiye dönüşmesi uzak görünmüyor. Yapay zekâ ve makine öğrenmesi, işe başvuran adaylarla ilgili gerçek zamanlı veri yığınlarını sürekli alarak, öğrenerek ve analiz ederek insan kaynakları çalışanlarının önemli bir yardımcısına dönüşebilir. Kendini tekrarlayan rutin işleri otomatikleştirmesi açısından da yapay zeka vazgeçilmez. Chatbot’lar ise özellikle mülakat süreçlerinin gözde çalışanları olarak benimsenecek gibi görünüyor. Yapay zekânın insan kaynaklarına bir diğer katkısı da, içerik üretiminde ortaya çıkıyor. E-postalara yanıt vermek, iş ilanı metinleri yazmak gibi görevlerde yapay zekâ gün geçtikçe daha becerikli hale geleceğe benziyor.

SANAL GERÇEKLİK

Sanal gerçeklik de dijital çağda işe alımları dönüştüren en önemli teknolojilerden bir diğeri olacak. Adayların eskiye kıyasla çok daha “değerli” olduğu bazı iş kollarında, mülakatlarda odaklı bir iletişimi destekleyebilir. İşverenler bu teknoloji sayesinde adaylara ofislerinde sanal olarak gezinme olanağı verebilir, bu ofis okyanus aşırı bir ülkede olsa bile! Adaylara inanılmaz derecede detaylı ve holografik bir deneyim yaşatabilecek bir ürün olan Microsoft’un HoloLens’i, insan kaynaklarına için uygun bir örnek.

VERİ
Verinin değeri artık herkes tarafından biliniyor. Verinin efektif kullanımı, çalışanların performansını olduğu kadar yeni adayların işe uygunluğunu anlamak açısından da yarar sağlıyor. Verinin işe alımlar açısından önemini gösteren bir örnek olarak Google’ın yaptıklarına bakabiliriz. Teknoloji devi firma, geriye dönük bir araştırmayla binlerce eski mülakattan elde edilen veriyi analiz etti ve kendi işe alım süreçlerini buna göre elden geçirdi. Güçlü bir Google çalışan adayının özellikleri belirlenirken, yeni tasarım bu özelliklere en uygun adaylar tedarik edilecek şekilde yapıldı. Verinin etkin kullanımıyla adayların verileri çok daha akıllıca kullanılabilecek, istihdam süresi, istihdam ücreti gibi metrikler de işin içine girecek.

MOBİL

Verinin yükselişiyle birlikte mobilin çok önemli bir işe alım aracı haline gelmesi sürpriz olmayacaktır. Öte yandan, hem verinin çekilebildiği bir kaynak hem de iş başvurularının favori kanalı olmasına rağmen mobil, günümüzde yeteri kadar işveren tarafından değerlendirilmiyor. LinkedIn’in paylaştığı verilere göre, işverenlerin sadece yüzde 13’ü mobil işe alım teknolojileri için yatırım yapıyor. Mobilin insan kaynakları açısından önemi henüz tamamen anlaşılabilmiş değil. Oysaki iş olanaklarına bakmak isteyen aktif adayların yüzde 72’si şirketlerin web sitelerini mobilden görüntülüyor ve adayların yüzde 45’i mobil bir aygıttan iş başvurusu yapıyor. Bu rakamlar, insan kaynakları süreçlerinin daha mobil uyumlu hale getirilmesi gerektiğini, mobilin hala gelişime ihtiyaç duyan bir alan olduğunu gösteriyor.

OYUNLAŞTIRMA

İşe alım süreçlerinde psikometrik testler standart bir uygulama. Ancak dijital çağda olduğumuza göre, adaylar tarafından pek de sevilmeyen bu testleri cazip hale getirmek oyunlaştırma ile mümkün oluyor. Elbette sadece psikometrik testler için değil, iş başvurusunun ve mülakatın farklı aşamaları için de oyunlaştırma teknolojinin bize sunduğu nimetlerden. Adaylar oyun oynayarak hem rekabet ediyor hem yeteneklerini ve karakterlerini ortaya koyma şansı elde ediyor hem de eğleniyor. Oyunlaştırma sayesinde spesifik bir iş kriterini karşılayacak adaylara ulaşmak, başka bir deyişle hedefleme yapmak da mümkün oluyor. Marriott Hotel zinciri ve Fransız posta şirketi Formapost, oyunlaştırmayı, iş ortamının simülasyonu için kullanan iki marka. Türkiye’de ise Yapı Kredi Bankası, bilişim teknolojileri alanındaki işe alım sürecini Yapı Kredi Challenge ile oyunlaştırdı.

SOSYAL MEDYA

Sosyal medya bütün sektörlerde olduğu gibi insan kaynakları alanında da büyük role sahip. İşverenler günümüzde en iyi adayları bulmak için sosyal medyaya başvurmaktan geri durmadığı gibi, adayları profesyonel sosyal ağlardaki varlıkları üzerinden de değerlendiriyor. Sosyal medya ayrıca yeteneğin de test edilebildiği bir alan. Sosyal platformların başını çeken Twitter, kişilerin az kelimeyle çok şey anlattığı alanlardan biri. Etkisi oldukça büyük. Twitter İngiltere, Londra merkezinde beş kişiye özel bir iş deneyimi fırsatı sunacağını ve bu pozisyona başvuruyu sadece Twitter üzerinden tek bir tweet ile kabul ettiğini açıklamıştı. Başarılı adaylara Twitter İngiltere’deki çeşitli departmanları kapsayan bir gün geçirme olanağı sundu.

Ayrıca Jobs (#işler) etiketi, geçen yıl İngiltere’deki en popüler  hashtag’lerinden biri olurken Ağustos 2017’den bu yana 3,3 milyon kez kullanılmış. Ankete katılanların yüzde 44’ü, CV yazmaktan ziyade iş başvurusunda bulunmak için Twitter’ı kullanmaktan yana olduğunu söylüyor.