CROWDFUNDING İLE DÜNYAYA AÇILAN İNOVATİF TÜRK PROJELERİ

CROWDFUNDING İLE DÜNYAYA AÇILAN İNOVATİF TÜRK PROJELERİ

KİCKSTARTER, INDİEGOGO, ROCKETHUB, CROWDFUNDER GİBİ GLOBAL KİTLESEL FONLAMA SİTELERİNDE (CROWDFUNDİNG) DESTEK ARAYAN TÜRK PROJELERİN SAYISI HIZLA ARTIYOR. GLOBAL PLATFORMLARDA DİKKAT ÇEKEN VE BAŞARIYA ULAŞAN TÜRK GİRİŞİMCİLERE AİT PROJELERİ, ARIKOVANI GİBİ TÜRK MENŞELİ KİTLESEL FONLAMA SİTELERİNDE ÖNE ÇIKAN GİRİŞİMLERİ VE DÜNYADA BU ALANDA SES GETİREN GLOBAL PROJELERİ ANALİZ ETTİK.

Crowdfunding yani kitlesel fonlama yöntemi az sayıda kişiden yatırım almak yerine, internette çok fazla sayıda bireyden düşük miktarda fona ulaşmayı sağlıyor. Girişimciler fon toplamak için kitlesel fonlama sitelerinde kampanya başlatıyor, projenin gerçekleşmesi için bir bütçe ve süre hedefi konuyor. İlgili sitenin değerlendirme komitesi, projeyi değerlendirerek ön elemeyi gerçekleştiriyor. Elemeyi geçen proje, sitede kitlelerden kaynak sağlamak üzere yayınlanıyor. Belirtilen süre içinde gerekli fon tutarına ulaşılınca proje hayata geçiriliyor. Bu süre projeye göre değişiyor ancak çoğunlukla minimum 30 gün oluyor. Girişimci, belirtilen sürede kendisine gereken fon miktarına ulaşamaz ise destekçilere tutarlar iade ediliyor, proje sahibinden ise herhangi bir ücret alınmıyor. Kitlesel fonlama sitelerinin en büyüğü ve ilk popüler örneği olan Kickstarter’da web sitesine bırakılan projelerin yüzde 25’i ön elemeyi geçemiyor. Projeye yatırım yapmak isteyenler, online olarak bir dolar bile olsa girişimcilere yatırım yapabilme şansına sahip. Böylece girişimciler çok kısa bir sürede pek çok yatırımcıdan sermaye toplayabiliyor. Yani aslında bu kitlesel fonlama siteleri pek çok girişimcinin hayalini gerçeğe dönüştürebilecek bir güce sahip.

Eğer gerçekten iyi, sürdürülebilir, üretimi yapılabilir ve hedef kitlesine fayda sağlayacak bir projeniz varsa, kitlesel fonlama siteleri aracılığıyla hayalinizi gerçeğe dönüştürebilirsiniz. Bu noktadan yola çıkarak global arenada başarıya ulaşan Türk girişimcilerin projelerine göz atmanın tam zamanı…

KOD YAZMAYI ÖĞRETEN OYUN KONSOLU: 2048
Koç Üniversitesi’nde Makine Mühendisliği Bölümü’nü tamamladıktan sonra Cranfield Üniversitesi’nde Otomotiv Mühendisliği alanında yüksek lisans yapmak üzere İngiltere’ye taşınan Cem Eltutar, aslında bir yazılımcı değil, klasik otomobil tutkunu. Eltutar, bu alandaki eğitimine Royal College of Art’da Otomobil Dizayn Tarihi Bölümü’nde doktora yaparak devam ediyor. Diğer taraftan üniversitenin ilk yıllarından itibaren programlamaya ilgi duyduğunu söyleyen Eltutar, kendisi gibi doğrudan bu işin içinde olmayanların da kodlamayı bilmesi gerektiğine inanıyor. Tek başına kurduğu Creoqode’un ilk ürünü 2048, bu motivasyonun bir ürünü… Yaklaşık bir sene süren geliştirme aşamasında 4 adet prototip üretilen 2048’in adı, bu oyun konsolu için kullanılan ekrandan geliyor. Alışık olduklarımızdan farklı olarak bu ekran 64 x 32’lik bir matris şeklinde dizilmiş 2048 tane LED çipten oluşuyor. Bu ekran sayesinde ileri programlama bilgisine sahip olmadan kendi video oyunlarınızı yapmanız mümkün. 2048’le çalışırken kullanıyor olacağınız üç değişken var: Herhangi bir LED çipin koordinatları, rengi, ve ne süre boyunca açık kalacağı… Bu sayede programlamayla ilk kez tanışanlar bile çok kısa sürede kendi oyunlarını yaratabiliyor. 2048 hem yeni başlayanlar hem de ileri seviye programlama bilenler için eğlenceli bir platform. Geliştirme aşamasında yatırım almayan 2048, üretim aşaması için gerekli fonu Kickstarter’da topladı. 20 bin İngiliz sterlini hedefiyle yola çıkan 2048, 21 Temmuz 2016’da kapanan kampanyasında, 22 bin sterlinden fazla destek aldı. Creoqode, 2048’i yalnızca bireysel kullanıcılara değil, okullar ve diğer eğitim kurumlarına da paket olarak sunmayı planlıyor.

MIOPS MOBILE FOTOĞRAF MAKİNESİ KUMANDASI
MIOPS MOBILE adlı yeni projesiyle Kickstarter’a hızlı başlangıç yapan MIOPS, 50 bin dolar fon hedefine kısa sürede ulaştı. MIOPS, tasarlayıp geliştirdiği inovatif ürünlerle, fotoğrafçılık ve video sektöründeki kullanıcıların hayatını kolaylaştırmayı hedefleyen bir Türk Ar-Ge firması olarak öne çıkıyor. MIOPS markasının sahibi ise 2013 yılında Onur Çelik, Erkan Yiğiter ve Ali Emir Bayraktar ortaklığında kurulan Eron Elektronik. 2014 yılında ilk Kickstarter projesi MIOPS Smart ile dünya çapında adını duyuran girişim, bu projeyle 377 bin dolar destek topladı. Profesyonel fotoğraf makinelerinin çekim sırasında uzaktan kısmi kontrolünü sağlayan MIOPS Smart, öncelikli olarak ABD, Avrupa ve Avustralya’yı hedefleyen bir üründü. Geçen iki yıllık sürede 5 bin adet MIOPS Smart satışı yapan  girişim bu sürede, 1.7 milyon TL’lik ihracat rakamına ulaştı. MIOPS Smart’ın başarısını izleyen MIOPS MOBILE ise bu ürüne göre çok daha gelişmiş bir fotoğraf makinesi kumandası… Makinenize monte edilen mini bir kumanda görünümündeki aygıt, akıllı telefonunuzla Bluetooth üzerinden bağlantı kurarak, kameranızla farklı modlarda ya da senaryosunu sizin oluşturduğunuz bir modda çekim yapmanızı sağlıyor.

MONUMENT’TEN YAPAY ZEKÂ DESTEKLİ DEPOLAMA CİHAZI
Monument, yapay zekâ destekli depolama cihazı için Kickstarter’da başlattığı kampanyada 703 bin dolar fon topladı. Monument bu başarısıyla Kickstarter’da en çok fon toplayan Türk girişimi olma unvanını aldı. Fotoğraf ve videolarınız için güvenlik ve gizlilik öncelikli bir depolama cihazı olarak yola çıkan Monument, Kickstarter kampanyasından önce ciddi bir yenilenme sürecinden geçti. Yapay zekâ desteği ekleyen girişim, çalışan prototipi için tasarımını da yenileyerek kampanya için hazır hale gelmişti. Kickstarter kampanyasına prototip geliştirme süreciyle başladıklarını söyleyen Ercan Erciyes, bugün üçüncü prototipleriyle kampanyada yer aldıklarını belirtti. Erciyes, bu girişimi hakkında ise şu açıklamada bulundu: “Cihaz tarafında disk üreticileri saklama kapasitesini artırmak dışında bir ilerleme göstermedi. Monument yapay zekâ desteğini bu cihazlara kazandıran ilk çözüm. Cihazın üzerinde çalışan ve kendi geliştirdiğimiz yapay zekâ algoritmaları, resimlerinizi otomatik olarak cep telefonunuzdan ve fotoğraf makinalarından çekiyor. Sonra da bunları sadece yere, zamana, fotoğraf makinasının tipine değil, aynı zamanda yüz tanıma özelliği sayesinde resmin içindeki kişilere ve resmin içeriğine göre kategorilendiriyor.”

 

ÇEVRECİ, ESTETİK VE ÖZGÜN AYAKKABI BAĞCIKLARI 
Türkiye’nin ayakkabı bağcığı üretme kapasitesi açısından dünyada üçüncü sırada yer aldığını biliyor muydunuz? Türkiye’nin sahip olduğu bu potansiyel nedense bugün kadar hiç değerlendirilmemiş. Bir başka önemli nokta daha var. Bugüne kadar dünyada hiçbir marka yalnızca ayakkabı bağcığı üretmeye odaklanmamış. Ama bu boşluğu görüp fırsata dönüştüren, üstelik bu fırsata çevreci bir sorumluluk da ekleyen bir Türk markası var. Aslında ayakkabılarımız, giyeceklerimiz arasında en yüksek karbon salınımı yapan ürün olarak karşımıza çıkıyor. Tek bir ayakkabının sebep olduğu karbon salımı yaklaşık 14 kg. Yani bir hafta boyunca açık kalan 100 watt’lık bir ampulün yarattığı karbon emisyonuna eşit. Dünya çapında her yıl yaklaşık 25 milyar ayakkabı satıldığını hesap ettiğimizde, ciddi bir çevresel tehditle karşı karşıya olduğumuz ortaya çıkıyor. UNDO Labs, bu ekolojik tahribata çevreci ayakkabı bağcıkları Undo Laces ile engel olmayı amaçlıyor. Kickstarter’da da duyurusu yapılan Undo Laces, bağcıkların uçlarında yer alan ve patenti alınan mıknatıslı kilit sistemi nedeniyle son derece özgün bir tasarıma sahip. UNDO Labs Kurucu Ortağı Sina Afra, “UNDO Labs olarak ana hedefimiz ve misyonumuz, üretim aşamalarında doğaya zarar veren ürünlerin yarattığı çevresel tahribatın ve yüksek miktarlardaki karbon ayak izinin, UNDO Labs çatısı altında çıkacak ürünlerle azaltılması.” diyor.

BİYOPLASTİKTEN ÜRETİLMİŞ OYUNCAK MARKASI: BIOSERIE
Şimdi sırada 2009’da Hong Kong’da temelleri atılan bir marka var. Tüketicilere ve çevreye zarar vermeyen, dünyanın ilk kez test edilip onaylanmış, sertifikalanmış yüzde 100 biyolojik bazlı biyoplastik bebek oyuncaklarını üreten Bioserie markasının kurucusu Kaya Kaplancalı, markayı 2010’da tescil ettiklerini söylüyor. Bioserie’nin kitlesel fonlama sitesi Indiegogo’daki duyurusu ise 13 Mayıs 2014’te yapıldı. Fonlama süreci ise 12 Temmuz 2014’te sona erdi. 88 bin dolar fon toplamayı hedefleyen marka 32 bin 506 dolar fon toplayabildi. Bu oyuncakların en önemli özelliği ise petrol türevli kimyasal ve plastikler içermemesi… Kullanılan biyoplastik hammadde ise tamamen yenilenebilir bitkisel kaynaklardan elde ediliyor. Geri dönüştürülmüş (recycled) plastiklerden üretilen veya içine bir miktar biyoplastik katılmış petrol bazlı plastiklerden üretilmiş oyuncaklar yeni yeni başlayan bir trend olsa da dünyada Bioserie’den başka sertifika ile ispatlı, yüzde 100 biyolojik bazlı, biyoplastikten üretilmiş oyuncaklar sunan bir marka yok. Kaya Kaplancalı, “Sertifikamızı Amerikan Tarım Bakanlığı (USDA) veriyor. Geliştirdiğimiz biyoplastik üretim teknolojimiz 2013’te Almanya’da ve ABD’de biyoplastik inovasyon ödüllerine aday gösterildi. Rattle (bebek çıngırağı) ürünümüz bu yıl Haziran ayında ABD’de oyuncak konusunda tanınmış Dr. Toy (drtoy.com) sitesi tarafından 2015’in en iyi çevreci oyuncaklarından biri seçilerek ‘Best Green Toys 2015’ ödülü aldı.” diyor.

3D YAZICI KALEM MARKASI LİX PEN 
3D yazıcı kalem alanında bir eksiklik görerek Lix Pen markasını yaratan Lix Pen kurucu ortakları İsmail Baran ve Anton Sruvorov, projelerine Ağustos 2013’te start verdi. O yıllarda piyasadaki Amerikalı rakiplerinin bir ürünü olduğunu ama bu ürünün kaba ve kullanışsız bir ürün olduğunu belirten İsmail Baran, “Yapmamız gereken çok netti. Bu ürünü nasıl daha estetik ve kullanışlı hale getirebileceğimize yönelik bir sürece girdik. Tasarım sürecinde gerçek bir kurşun kalem görünümünü muhafaza etmeyi hedefledik. Lix Pen ile bir mimar, herhangi bir 3D program kullanmadan, fikrini başkalarına kolayca canlandırarak anlatabiliyor. Ya da bir ressam tablonun dışına çıkarak daha da ilginç eserlere imza atabiliyor.” yorumunda bulunuyor. Kitlesel fonlama sitesi Kickstarter’a Mayıs 2014 sonunda katılan Lix Pen, büyük bir başarıya ulaşarak 1.2 milyon dolar fon topladı. Lix Pen, 15 santimetre uzunluğa ve 1.5 santimetre kalınlığa sahip.

DENEYİM ARAMA MOTORU YOURBOT 
Botego’nun kurucusu Ekim Nazım Kaya’nın start verdiği Yourbot projesi, bu dünyada elde ettiğiniz deneyimleri, konu başlıkları halinde soru-cevaplara dökme temeline dayanıyor. Ekim Nazım Kaya, bu projeyle nasıl fark yarattıkları hakkında ise şu bilgileri veriyor: “Teknolojimiz, sorulara yanıt veren bir yazılımla, bu deneyimleri keşfedilebilir kılıyor. Ve kurulan vakıf da, bu veritabanını sonraki nesillere aktarma işlevini üstleniyor. Böylece, torununuzun torununun sizinle etkileşim kurma olanağı olacak. Yourbot, Princeton Üniversitesi’nden psikologların desteğiyle geliştirilen bir proje. Proje yalnızca nesiller arası etkileşimi sağlamakla kalmıyor. İnsanlığın ortak aklını da bir veritabanına aktarmış oluyoruz. Örneğin ‘pazarlık’ dediğinizde 20 ülkeden, 5 bin 200 insanın, ‘aşk’ dediğinizde 55 ülkeden, 80 bin insanın deneyimlerine ulaşabildiğiniz bir ‘deneyim arama motoru’nu düşünün. Her dilde, her kültürde, tüm insanlığın deneyimini kullanıma açıyoruz.” Yourbot projesinin Kickstarter’daki duyurusu ise Eylül 2014’te yapılmıştı.

OYUNU BİR HİKÂYE ANLATMA ARACI OLARAK KURGULAYAN MONOCHROMA
Şimdi sırada sinematik bir puzzle oyunu olarak öne çıkan Monochroma var. Monochroma’nın geliştirilmesi sürecine 2011’de başladıklarını söyleyen Nowhere Studios Kurucusu ve Yapımcısı Burak Tezateşer, Monochroma’nın kitlesel fonlama sitesi Kickstarter’daki duyurusunun Temmuz 2013’te yapıldığını ve kampanyanın sona erdiği Ağustos 2013’te 84 bin dolar fon toplandığını belirtiyor. Monochroma ile bireylere farklı bir deneyim sunmayı ve bir hikâye anlatmayı hedeflediklerini dile getiren Tezateşer, “Toplumsal ilgili yapmak istediğimiz eleştirileri bir oyun aracılığıyla yaparak hem oyunu bir hikâye anlatı aracı olarak kabul ettirebilmek hem de dikkat çekmek istedik. Monochroma’nın hikâyesinin, oyunculara birtakım mesajları var ama yaratıcı eğlence sektörü altında yer alan herhangi bir film, müzik, tiyatro oyunu, kitap gibi çevreye bir fayda sunmuyor. Tüketicisini eğlendirmeyi, düşündürmeyi ya da bir şeyler hissettirebilmeyi amaçlıyor. Kickstarter’da yer almanın en büyük faydası ise oyunun satışa çıkmadan bir farkındalık yaratması oldu. Monochroma dijital bir ürün olarak sonsuz adet üretildi denebilir.” diyor.

JANI AKILLI TELEFON UYGULAMASI 
Akıllı telefon uygulamasıyla kapıları açan Jani adlı bir ürün geliştiren Arbatros Bilişim Teknolojileri, bireylerin yaşamını kolaylaştıran ve mevcut sistemlerden daha güvenli bir sistem tasarlamak için yola çıktı. Eylül 2014’te start verilen bu projenin ardından Arbatros Bilişim Teknolojileri’nin kurucu ortakları Serhat Alyurt, Onur Kılıç ve Ar-Ge sorumlusu Deniz Can, bu projelerine fon toplamak amacıyla Mart 2015’te kitlesel fonlama sitesi Indiegogo’ya başvurdu. Indiegogo’da yer aldıktan sonra pek çok iş birliği teklifi alan ekip, Jani’yi iyileştirme çalışmalarına devam ediyor. Jani, akıllı telefon uygulamasıyla apartman kapısı, turnike, bariyer,  garaj kapısı gibi elektrikli kapıları açıyor. Ürünün tüketicilere sunduğu en önemli avantaj ise güvenli olması… Anahtarlı sistemlerde birine anahtar verdiğinizde onun çoğaltılmaması için yapabileceğiniz bir şey yok. Bu bir güvenlik zafiyeti doğuruyor. Jani ile bu tehlikenin de önüne geçilmiş oluyor. Sistemde tamamen kontrol sizin elinizde ve internet üzerinden telefon rehberinizdeki herhangi birine anahtar gönderebiliyorsunuz.

TÜRK KİTLESEL FONLAMA PLATFORMU ARIKOVANI’NIN İNOVATİF GİRİŞİMLERİ
Girişimcilerin geliştirdikleri teknoloji ve inovasyon odaklı projelerin hayata geçmesi için ihtiyaç duydukları kaynağı toplumdan edinmesini sağlayan Türk menşeli bir kitlesel fonlama platformu olarak öne çıkan Arıkovanı’nda en dikkat çeken 5 girişimi sayfalarımıza taşıdık.

WeWalk: Görme engelliler için tasarlanan akıllı bir baston olarak öne çıkan WeWalk, hedef kitlesini göğüs ve baş hizasında önüne çıkabilecek tabela, direk, ağaç dalı gibi engeller konusunda uyarıyor. Bluetooth ile cep telefonuna bağlandığında, telefon ekranını simüle ederek, telefonu kontrol etme imkanı sunuyor. Wewalk, 289 bin 971 TL fon topladı.

Hücrebaz: Hücrebaz; mobil telefon haberleşmesine altyapı sağlayan istasyonların planlama ve kurulum stratejilerini anlatmayı ve bunu her yaşa yönelik eğlenceli bir kutu oyunu haline getirmeyi hedefliyor. Oyun, 8 yaş üzerindeki tüm çocuk ve gençlerle birlikte yaş sınırı koymadan tüm kutu oyunuseverleri masa başına toplayarak hem eğlenceli vakit geçirtmeyi hem de mobil telefon iletişim ağının ve mobil operatörlerin çalışma prensiplerini en basit haliyle herkese tanıtmayı amaçlıyor. Hücrebaz, 135 bin 981 TL fon topladı.

Alya 3D Yazıcı: Alya, çocukların yaratıcılıklarını körüklemek, üç boyutlu düşünme yeteneklerini geliştirmek ve teknolojiyi üretmelerine destek olmak için tasarlanmış bir üç boyutlu yazıcı olarak öne çıkıyor. Alya 3-D Yazıcı, çocukların teknolojiyi tüketici olarak değil, üretici olarak kullanmalarını sağlıyor. Çocukların zihnindeki yaratıcı fikirler ve sıra dışı tasarımlar form kazanarak hayata geçiyor. Alya 3D Yazıcı, 143 bin 60 TL fon topladı.

İnvidyo: İnvidyo, yeni bebek sahibi olmuş aileler için özel olarak geliştiren akıllı bebek ve bakıcı izleme servisi olarak dikkat çekiyor. Hiçbir teknik bilgi gerektirmeden kolayca kurulan kamerası ile bebeğinizi istediğiniz zaman cep telefonunuzdan ya da bilgisayarınızdan takip edebilmenizi sağlıyor. İnvidyo, 100 bin 156 TL fon topladı.

Makey 2.0:  Makey, birbirine mıknatıslar ile bağlanan ve her biri belirli bir elektronik işlevi yerine getiren yapı bloğu kütüphanesi… Kütüphanede altı farklı kategori yani altı farklı renk altında toplanmış 95+ modül bulunuyor. Yapmak istediğiniz proje doğrultusunda farklı blokları birleştirerek farklı işlevlere sahip robotlar, araçlar ve projeler geliştirebilirsiniz. Makey 2.0, 267 bin 272 TL fon topladı.