ÇEVREYE DOST MEVLANA TRAMVAYLARI

Tramvay hattı yapımında Türkiye’de ilk kez uygulanan bir sistemle, Mevlana Türbesi ve çevresinde, tarihi dokusunun bozulmaması adına, direk ve tel kullanılmadı.

Dünyanın bilinen ilk kalıcı yerleşim yeri Çatalhöyük’ten (M.Ö. 7400) beri düzgün şehircilik anlayışından hiç vazgeçilmedi. Bazıları bunu doğru uygulayıp örnek şehir olmayı başarırken bazıları da karmaşık sistem ve yapıların kurbanı oldu. Konya Büyükşehir Belediyesi de son yıllarda fazlasıyla önemsenen şehirlerin tarihi dokularının korunması konusunda örnek bir projeye imza attı. Bu kapsamda, ‘Alaaddin-Adliye Tramvay Hattı’ yapımında katener direği ve teli kullanılmadı. Sistem, dünyada sadece birkaç ilde uygulanırken Türkiye’de bir ilk olma özelliğine sahip.

Konya’da şehir merkezi Adliye bölgesine doğru genişlerken ilde yaşayanların ulaşımını rahatlatmak ve de Mevlana Türbesi’ni ziyarete gelenlerin işini kolaylaştırmak amacıyla tramvay hattında uzatılma çalışmalarına başlandı. 14 kilometre uzunluğunda tek hat şeklinde imal edilen yeni hattın sonunda bir de tamir-bakım atölyesi inşa ediliyor. Çalışmalar tamamlandığında Selçuk Üniversitesi ve Selçuklu bölgesi, raylı sistemle Yeni Adliye bölgesine bağlanmış oluyor. Yani Selçuklu bölgesinden raylı sisteme binenler Mevlana Türbesi, Mevlana Kültür Merkezi, 10 bin kişilik spor ve kongre merkezi, KTO Karatay Üniversitesi, Adliye ve yeni hastane bölgesine ulaşabiliyor.

DÜNYADAKİ EN İLERİ SİSTEM

Tüm bunlar yapılırken Mevlana Kültür Merkezi güzergâhının tarihi dokusu gözetildi ve projede, direk ve elektrik telleri kullanılmayarak şarjlı hareket sistemi uygulanmasına yönelik çalışmalar yapıldı. Bu sistem dünyadaki en ileri sistemlerden biri… Bu uygulama, Alaaddin Tepesi’nden başlayarak Mevlana Kültür Merkezi’ne kadar olan, yaklaşık 2 km’lik kısmı kapsıyor. Katenersiz bölgeyi tramvay dışarıdan enerji almadan kendi üzerindeki bataryalardan sağladığı enerji ile gerçekleşiyor. Bu sebeple, Alaaddin – Selçuk Üniversitesi hattı için yapılan tramvay alım ihalesi kapsamında iş artırımı yapılarak, 12 adet bataryalı tramvay aracı daha alındı. İş artırımı ile ihale birim tramvay fiyatı üzerinden ilave bir ücret ödenmeden bataryalı tramvaylar Konya’ya kazandırıldı. Prototip bataryalı 2 adet tramvay gelmiş olup test sürüşlerine önümüzdeki günlerde başlaması planlanıyor.

TARİHİ MEKÂN TİTREŞİMDEN ETKİLENMEYECEK

Türkiye’nin neredeyse en fazla turist aldığı bölge olan Mevlana Müzesi, Alaaddin Bulvarı, Mevlana Kültür merkezi, Bedesten gibi en önemli tarihi mekânlarını kapsayan bölgenin dokusunun göz ardı edilmemesinin, diğer şehirlere örnek teşkil etmesi umut ediliyor. Süreçte yeni raylı sistem hattında en küçük sorun bile ihmal edilmeden çözülüyor ve tarihi dokunun hiç hasar almadan hattın tamamlanması hedefleniyor. Hattın imalatında yüksek titreşim sönümleyici çözümler uygulanarak tarihi mekânların titreşimden etkilenme derecesi minimuma indiriliyor.

Bu projeyle birlikte atölye içerisinde bulunan tramvay park alanlarının sayısı artırılarak bu sayede daha fazla tramvay aracının bakım onarım ve depolaması yapılacak. Konya için özel dizayn edilen tramvaylar Mevlevi ve Anadolu Selçuklu motiflerinden izler taşıyacak. LED ve LCD ekranlarla yolcu bilgilendirme sisteminin mevcut olduğu tüm tramvaylardaki yolcular, wi-fi ağı sayesinde kablosuz internetten faydalanabilecek. Öte yandan bu proje kapsamında Alaaddin – Selçuk Üniversitesi hattı üzerinde bulunan durak platformları, engelli vatandaşların kolayca binebileceği şekilde yeniden düzenleniyor.

Tramvay özellikleri:

  • Konya için özel olarak dizayn edildi
  • Tam otomatik klimalı
  • Mevlevi ve Anadolu Selçuklu motifleri taşıyor
  • Yüzde 100 düşük taban
  • Çift yönlü kullanım
  • Tam otomatik kuplaj
  • Su soğutmalı cer motorları
  • LED’li ve LCD’li yolcu bilgilendirme sistemi
  • Wi-Fi ile kablosuz intenet
  • Araç uzunluğu: 32.250 mm
  • Araç genişliği: 2.550 mm
  • Araç yüksekliği: 3.560 mm

Tramvay sayısı:

  • Alaaddin – Kampüs Hattı tramvay sayısı: 60
  • Alaaddin – Mevlana Hattı (Bataryalı) tramvay sayısı: 12