14 YILDA, ULAŞTIRMA VE HABERLEŞMEYE 362 MİLYAR LİRA YATIRIM YAPILDI

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, 14 yılda alt yapıya 362 milyar TL yatırım yaptı. Birçok sektörü etkileyen yatırımlar neticesinde 693 bin kişi iş sahibi olurken, yıllık 16 milyar 879 milyon TL ekonomik fayda sağlandı.

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, 14 yılda Kamu Özel Sektör İşbirliği (KÖİ) ile harcanan kısmı da dahil olmak üzere ulaştırma ve haberleşme sektörlerine 362 milyar lira yatırım yaptı. Yatırımlarla ülkemiz, dünya klasmanında pozitif yönlü yükselişe geçti. OECD ve TÜİK verilerine göre Türkiye, Ulaştırma Altyapısı Yatırım Harcamalarının GSYİH’ye oranında örnek 15 ülke arasında 14. sıradan 7. sıraya yükseldi.

Ulaşım ve iletişim yatırımlarının sosyal ve ekonomik etkileri de görüldü. Ekonomik olarak, kara, hava, deniz, depolama, telekomünikasyon ve posta sektörleri birincil elden etkilendi. İnşaat, perakende ticaret, turizm, toptan ticaret ve motorlu taşıtlar ticareti ise ikincil etkilenen sektörler oldu. Etkileşim neticesinde 639 bin kişiye istihdam sağlandı. Yıllık tasarrufun ise 40 milyar TL’nin üzerinde olduğu tahmin ediliyor.

2003-2016 döneminde fiziksel alt yapının gelişmesiyle sosyal alanda da birçok kazanımlar elde edildi. Konuşma ücreti, 0,29 dolardan, 0,02 dolara geriledi. Yetkin kişilerce yapılan doğum oranı yüzde 83’ten yüzde 97,4’e, üniversite mezunu oranı yüzde 7,2’den yüzde 14,9’a çıktı. Karayolu Kalite Endeksi’nde 53. sıradan 28. sıraya ulaşıldı. Yabancı turist sayısı 14 milyondan 25,4 milyona yükselirken, yoksulluk oranı ise yüzde 12,8’den yüzde 8,4’e geriledi.

17 milyarlık ekonomik fayda sağlandı
Bölünmüş yol hamlesiyle, Türkiye’de yol güvenliğinde dikkate değer bir artış gözlendi. Yollardaki hareketlilik 2,3 kat artmasına karşın, trafik kazalarında yaşanan can kaybı 5,72’den 2,17’ye geriledi. Emisyon salınımında 3 milyon 260 bin ton azalma oldu. 1 milyon 719 milyon litre akaryakıt tasarrufu, 10 milyar 576 milyon TL işgücü tasarrufu, 6 milyar 303 milyon TL akaryakıt tasarrufu olmak üzere toplam yıllık 16 milyar 879 milyon TL ekonomik fayda sağlandı.

Bu verilerin elde edilmesinde, 2003’te 4 bin 387 km olan bölünmüş yol uzunluğunun 2017’de 23 bin 414 kilometreye ulaşması baş etken oldu. Önceleri, Doğu-Batı eksenli karayolu ulaşımı yapılırken, son yıllarda yapılan çalışmalarla 18 yeni Kuzey- Güney koridoru hizmete açıldı.

Denizcilik sektörü büyüyor
Denizcilik sektöründeki veriler de yüzleri güldürüyor. Türk Sahipli Deniz Ticaret Filosu Gemi Tonajı, 2003’te 8,7 milyon dwt iken 2017’de 28,8 milyon dwt’ye ulaştı. Limanlarımızda elleçlenen yük miktarı da anılan yıllar arasında 190 milyon tondan 449 milyon tona yükseldi. Konteyner taşımacılığı yaklaşık 5 kat büyüdü. 2003’te 2 bin 493 TEU olan taşımacılık, 2017’de 9 bin 440 TEU’ya ulaştı. Diğer yandan, 2004 yılından bu yana ÖTV’siz yakıt ile sektöre 446 milyon lira destek sağlandı. Böylece kabotajda, 2003’te 99,8 milyon olan yolcu sayısı 2016’de 148 milyona, yük miktarı 29,2’den 53 milyon tona, taşınan araç sayış ise 6,2 milyondan 12,7 milyona yükseldi.

Yat bağlama kapasitesi 18 bin 545’e çıktı
Türkiye, dünya turizm liginde dünyanın ilk onu arasında yer alıyor. En çok para kazandıran turizm türlerinden biri olan yat turizminde yukarı yönlü bir seyir izleniyor. 2000’lerde 8 bin 500 olan yat bağlama kapasitesi 18 bin 545’e yükseldi. Yapımı devam eden Filyos, Karasu ve Çandarlı Limanlarıyla rakam daha da yukarı çıkacak. 2003-2017 döneminde 48 yeni balıkçı barınağı açıldı. Diğer yandan Türkiye, Ukranya, Gürcistan, Irak, İran ve Afganistan’a ait gemi ve uçakları izleyebiliyor.

Demiryolları hatları yenilendi
Türkiye, demiryollarında da atılım gerçekleştirdi. 10 bin 236 km demiryolu hattı yenilendi. 1.345 kilometrelik hatta rehabilitasyon ve yol yenileme çalışması devam ediyor. İşletmede kullanılan hatların uzunluğu 4.350 km, yapımı devam eden hatlar 1.947 km ve proje yapımı devam eden hatların uzunluğu ise 1.603 km.

Türkiye, lojistik merkezi olmak için adımlarını atıyor
Dünyada ticaret hacminin artmasıyla, lojistik merkezlerde önemini artırdı. Ulusal ve uluslararası işletilen lojistik merkezler, bulunduğu bölgeye ve ülkeye sosyal ve ekonomik olarak büyük katkı sağlıyor. Şehir trafiğini de rahatlatıyor. Lojistik köyler konusunda Türkiye’de son yıllarda Lojistik Master Planı ile önemli mesafe alındı. 21 lojistik merkezi için çalışmalar başladı. Bu kapsamda, 8 lojistik merkez (Halkalı/İstanbul, Köseköy/İzmit, Gökköy/Balıkesir, Uşak, Kaklık/Denizli, Hasanbey/Eskişehir, Gelemen/Samsun, Türkoğlu/Kahramanmaraş) hizmete açıldı. Palandöken/Erzurum açılışa hazır beklerken, 5 lojistik merkezin inşaat çalışması sürüyor. İhale ve proje aşamasında ise 7 merkez bulunuyor. Türkiye, 21 lojistik merkezin tamamlanmasıyla, 35,6 milyon ton ilave taşıma imkanı ve 12,8 milyon metrekare konteyner stok ve elleçleme sahasına sahip olacak.

Yerli haberleşme uydusu yolda
Türkiye, yerli haberleşme uydusunu üretebilen 10 ülke arasına girmeye hazırlanıyor. Bu kapsamda, ilk yerli haberleşme uydusu Türksat 6A, TUSAŞ-TAI Uzay Sistemleri Entegrasyon ve Test Merkezi’nde üretiliyor. Tasarım aşamasının sonuna yaklaşılan projede, tasarlanan uydunun yeterlilik test modellerinin üretimine başlandı. Öte yandan Uzay çalışmaları da sürüyor. Uzay teknolojisinin geliştirilmesinde kullanılacak malzemelerin açık uzay ortamında testlerine başlandı.